Jump to content



Αποστάτες στον ... τόρνο !


Recommended Posts

Logo
Κατασκευή αποστατών αλουμινίου σε τόρνο!

Όχι, δεν έκανα λάθος forum ! :)
Εμείς που ανακατευόμαστε με μικρές ή μεγάλες τροποποιήσεις στα κουτιά των PC μας,
είναι πολύ πιθανό να έχουμε ακούσει σε συζήτηση ότι: "Α! Αυτό θέλει κατασκευή σε τόρνο!" ή κάτι ανάλογο!
Για πολλούς από εμάς όμως, το πράγμα σταματά στο σημείο αυτό! Δεν υπάρχουν "παραστάσεις", δεν υπάρχει "εικόνα" του τι είναι αυτός ο τόρνος, και επιτέλους, τι δουλειά κάνει και πως!

Ας πιάσω όμως την ιστορία από την αρχή.
Πριν λίγο καιρό, ένας από τους φίλους του Λάμπη μας, μου ζήτησε να του φτιάξω μερικά αντίγραφα από τους αποστάτες
που είχε χρησιμοποιήσει ήδη σε κάποια υδρόψυξή του, για να στερεώσει ανεμιστήρες της Be Quiet.
 

AA_000_s.jpg?m=1379501891_s


Πράγματι μου έφερε ένα δείγμα και η δουλειά έγινε!
Με την ευκαιρία όμως και έτσι στο "πόδι" (τα φωτογραφικά μου μέσα άλλωστε όπως ξέρετε, είναι "ανύπαρκτα"!)
πάρθηκαν και μια σειρά φωτογραφίες που θα αποτελέσουν τον σκελετό σε αυτή τη μικρή ξενάγηση / παρουσίαση,
που ευελπιστεί να δώσει προσλαμβάνουσες παραστάσεις στο "λήμμα": Τόρνος! :)

Φυσικά το αρθράκι αυτό δεν έχει βλέψεις να σας μάθει πως δουλεύει ένας τόρνος!
Το πιθανότερο είναι να μην δείτε ποτέ κάποιον από κοντά, πόσω μάλλον να αποκτήσετε έναν!
Ο στόχος του "ταξιδιού" αυτού, είναι να ρίξει φως σε κάτι "άγνωστο", να δώσει "σάρκα και οστά" σε κάτι αόριστο,
και γιατί όχι, να αποκτήσουμε μια ιδέα για τις διαδικασίες και φάσεις εργασίας, που απαιτεί η κατασκευή ενός τόσο απλού αντικειμένου!

Ας πάμε λοιπόν να δούμε τον πρωταγωνιστή της ιστορίας μας!



Η αυτού Μεταλλικότης... ο Τόρνος !
 

Είμαι σίγουρος ότι για πολλούς από τους φίλους του Λάμπη, η εικόνα που έχουν για τη λέξη τόρνος, μακράν απέχει, του να έχει έστω και αυτή τη "σαφήνεια"!


AA_0000_9807_s.jpg?m=1379781205
 

Είναι φυσικό βέβαια, καθώς ο τόρνος είναι μια εργαλειομηχανή, στην ουσία δηλαδή, χρησιμοποιείται για να κατασκευάζει εξαρτήματα άλλων μηχανών!
Η εξειδικευμένη του χρήση και το υψηλό κόστος του, έχει σαν αποτέλεσμα να τον συναντάμε -κυρίως- μόνο σε μηχανουργεία!
(Και ίσως στα εργαστήρια των "εραστών του ονείρου"! :) )

Ας πλησιάσουμε όμως να δούμε ένα λιγότερο "καλλιτεχνικό" και πιο πραγματικό τόρνο!

Θα ξεκινήσουμε ονοματίζοντας τα βασικά του εξαρτήματα, τα οποία στη συνέχεια θα πούμε τι κάνουν.


%CE%91%CE%91_0000_DSCN9858ps_s.jpg?m=137

 


Πρόκειται για έναν Αυστριακής κατασκευής, μικρό επιτραπέζιο τόρνο, αρκετά μεγάλης ακριβείας, που μετράει πάνω από δύο δεκαετίες χρήσης -ήπιας βεβαίως-,
αλλά από χρήστες που δεν ήταν πάντα... "σχετικοί", εξ ου και το ταμπελάκι που θα δείτε στην συνέχεια!

Αλλά ας δούμε από λίγο πιο κοντά τα επιμέρους "εξαρτήματα" του τόρνου μας!
Κατ' αρχήν όλα "μαζεμένα" δίπλα το ένα στο άλλο!
 

AA_002g_9864_s.jpg?m=1379705625_s


Να ξεκινήσουμε την γνωριμία μας με το τσόκ που είναι το βασικό εργαλείο συγκράτησης του κομματιού που επεξεργαζόμαστε στον τόρνο.
Μια από τις μορφές του είναι αυτή με τις τρεις σιαγόνες, που βλέπουμε εδώ.
Οι σιαγόνες αυτές κινούνται συγχρόνως και σφίγγουν συμμετρικά το κομμάτι μας!
Αυτό γίνεται περιστρέφοντας με το κλειδί -που φαίνεται στην δεξιά φώτο- τις περιμετρικά τοποθετημένες βίδες σύσφιξης.

Η συγκράτηση ενός κομματιού που έχει αξονική συμμετρία, π.χ. μιας στρόγγυλης ράβδου, γίνεται τελείως συμμετρικά και έτσι ο άξονας της ράβδου,
μπορούμε να πούμε ότι χοντρικά, συμπίπτει με τον άξονα περιστροφής του τσοκ!

Το τσοκ περιστρέφει το κομμάτι μας με μεγάλη σταθερότητα , εμπρός από τα κοπτικά εργαλεία, τα οποία χαράζουν και αφαιρούν υλικό από το κομμάτι!
 

AA_002a_9826_s.jpg?m=1379705671_s AA-002a1_9825_s.jpg?m=1379780377_s

Προηγουμένως, χρησιμοποίησα εσκεμμένα την λέξη "χοντρικά", γιατί αν το κομμάτι που δουλεύουμε έχει κάποιο μήκος,
μολονότι οι σιαγόνες του τσοκ σφίγγουν πολύ δυνατά, δεν είναι δυνατόν να το κρατήσουν ακλόνητο.
Το κομμάτι πιεζόμενο από το εργαλείο κοπής, θα υποχωρήσει, θα αρχίσει να ταλαντώνεται, μπορεί να λυγίσει, ή και να μαγκώσει πάνω στο κοπτικό!

Για να μην συμβεί αυτό, θα χρειαστεί "βοήθεια"!
"Κάποιος" πρέπει να "κρατάει" το "ελεύθερο" άκρο του κομματιού, έτσι ώστε να έχει τον ίδιο άξονα περιστροφής με άλλο άκρο που είναι δεμένο στο τσοκ! (Να έχουν "τα ίδια κέντρα").
Με αυτόν το τρόπο, ο άξονας συμμετρίας της ράβδου μας -εν προκειμένω-, θα ταυτίζεται με τον άξονα περιστροφής του τόρνου
και το κομμάτι μας, στηριγμένο ακλόνητα, θα μπορεί πλέον να δουλευτεί με ακρίβεια!

Αυτός ο "κάποιος", έχει το εύλογο όνομα κεντροφορέας και βασικά κάνει δύο δουλειές.
Την μία την είπαμε ήδη, η άλλη είναι να μπορεί να συγκρατήσει πάνω του και ακριβώς στον άξονα του τόρνου, διάφορα εργαλεία.
Εργαλεία διάτρησης κυρίως, όπως αυτό που βλέπουμε στην αριστερή φώτο, και φυσικά, εργαλεία "κεντραρίσματος" όπως πόντες.

 

AA_002c_9818_s.jpg?m=1379705684_s AA_02a_DSCN9837ps_s.jpg?m=1379705716_s


Ο εργαλειοδέτης είναι το εξάρτημα πάνω στο οποίο "δένονται" τα "κοπτικά" εργαλεία (μανέλες).
Υπάρχουν διαφόρων ειδών εργαλειοδέτες, εδώ στην αριστερή φώτο, φαίνεται ότι ο δικός μας μπορεί να πάρει επάνω μέχρι τέσσερα κοπτικά εργαλεία ταυτόχρονα.
Και μια και μιλάμε για τα κοπτικά, ας ρίξουμε μια πιο κοντινή ματιά στο πως δένεται ένα από αυτά, πάνω στον εργαλειοδέτη. (δεξιά φώτο)
 

AA_002b_9868_s.jpg?m=1379705611_s AA_002b2_9778_s.jpg?m=1379972506_s

Ο εργαλειοδέτης είναι στερεωμένος πάνω σε ένα ενδιάμεσο φορέα που του επιτρέπει να κάνει -χειροκίνητα- μικρές κινήσεις σε μια κατεύθυνση
και αυτός ο φορέας στηρίζεται στον εργαλειοφορέα μέσω του ρυθμιστή γωνίας, ο οποίος έχει περιστρεφόμενη σύνδεση που φέρει άντυγα σε μοίρες (αριστερή φώτο που ακολουθεί).
Έτσι πρακτικά το κοπτικό εργαλείο, μπορεί να κινηθεί ακόμα και σε μία ευθεία που σχηματίζει "τυχαία" γωνία ως προς τον άξονα του τόρνου.

Όλο αυτό το σύστημα, είναι προσαρμοσμένο επάνω στον εργαλειοφορέα, ο οποίος μπορεί και κινείται σε δυο άξονες, είτε χειροκίνητα, είτε με αυτόματη πρόωση.

 

AA_002d1_9843_s.jpg?m=1381390191_s AA_002d_9819-Arow_s.jpg?m=1380921209_s

Οι κινήσεις που μπορεί να κάνει το όλο σύστημα του εργαλειοφορέα φαίνονται από πάνω, στην δεξιά φώτο (προσέξτε τα χρώματα), αντιστοιχισμένες με το σχετικό χειριστήριο έχουμε:

1. Μοβ: Κινεί -είτε χειροκίνητα , είτε αυτόματα-, το κύριο σώμα του εργαλειοφορέα (πράσινο μπλόκ) κατά μήκος των οδηγών / γλιστρών του τόρνου.
2. Κίτρινο: Κινεί -είτε χειροκίνητα , είτε αυτόματα- την μαύρη "πλάκα", κάθετα προς τις γλίστρες του τόρνου.
3. Κόκκινο: Κινεί -μόνο χειροκίνητα- την πλάκα άμεσης στήριξης του εργαλειοδέτη (ενδιάμεσος φορέας), κατά μήκος του άξονα που έχει οριστεί με τον ρυθμιστή γωνίας.



Το αν ο άξονας της πρόωσης θα είναι παράλληλος προς τον άξονα του τόρνου , ή κάθετος προς αυτόν, το επιλέγουμε (αριστερή φώτο) από τα χειριστήρια πρόωσης που φαίνονται λίγο καλύτερα στην δεξιά φώτο.
Αλλά αυτά θα τα ξαναδούμε από πιο κοντά, παρακάτω!
 

AA_002d3_9830_s.jpg?m=1379876436_s AA_002d1_9847_s.jpg?m=1379708978_s

Η ταχύτητα περιστροφής του τσοκ ρυθμίζεται μέσω του κιβωτίου ταχυτήτων, με την βοήθεια των δύο μοχλών (που είναι στην επάνω μεριά της πρόσοψης)
και του επιλογέα ταχύτητας περιστροφής του κινητήρα του τόρνου (μαύρος περιστροφικός διακόπτης), μπορούμε να έχουμε οκτώ διαφορετικές,
σταθερές ταχύτητες (στην περίπτωση που δείχνει η φώτο, η ταχύτητα είναι 300 rpm).
Στην ίδια πρόσοψη (στην κάτω μεριά), βρίσκεται και ο μοχλός που αντιστρέφει την κατεύθυνση της πρόωσης / κίνησης του εργαλειοφορέα
(εδώ -αριστερή φώτο- έχει επιλεγεί πρόωση προς τα αριστερά).().


Η ταχύτητα πρόωσης / μετακίνησης του εργαλειοφορέα, ρυθμίζεται από το κιβώτιο προώσεων, στο οποίο με τους επιλογείς που έχει
μπορούμε να καθορίσουμε το βήμα κοπής (πόσο γρήγορα θα προχωράει το εργαλείο κοπής),
ή το "βήμα" του σπειρώματος που σκοπεύουμε να φτιάξουμε (δεξιά φώτο).
 

AA_002f_9820_s.jpg?m=1379705642_s AA-002e_9821_s.jpg?m=1379705594_s


Έτσι σαν μια μικρή ανακεφαλαίωση, μπορούμε να πούμε ότι:

Η βασική ιδέα του τόρνου είναι, να περιστρέφεται το κομμάτι που υφίσταται την επεξεργασία, (στην περίπτωσή μας μια ράβδος αλουμινίου),
και να μένει "ακίνητο" το εργαλείο που επιβάλει την επεξεργασία (το κοπτικό του τόρνου).

Το "κομμάτι" (ράβδος) δένεται ανάμεσα στις σιαγόνες του "τσοκ" του τόρνου, και ο τόρνος το περιστρέφει με την ταχύτητα που ορίζουμε εμείς μέσω του κιβωτίου ταχυτήτων!

Τα εργαλεία επεξεργασίας του κομματιού δεμένα στον εργαλειοδέτη, ακολουθούν τις κινήσεις του εργαλειοφορέα σύμφωνα με τις επιθυμίες μας (είτε χειροκίνητα, είτε "αυτόματα").

Αλλά επειδή όπως μια εικόνα "ισοδυναμεί" με χίλιες λέξεις , έτσι και μια κινούμενη εικόνα είναι ασύγκριτα πιο περιγραφική,
ας δούμε ένα μικρό video με τις προώσεις του τόρνου μας.

Βέβαια εδώ θα ζητήσω την κατανόησή σας, γιατί η πείρα μου, συναγωνίζεται την γνωστή κατάσταση του εξοπλισμού μου....στην ανυπαρξία ! ( :( )

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=2LxNntmO8zA]Οι προώσεις του τόρνου - YouTube[/ame]

Αλλά ας δούμε από κοντά και μερικά ακόμα εργαλεία που θα χρειαστούμε:

Και πρώτο από όλα, ένα "κοπτικό" (γαλάζιο εξάρτημα) , το οποίο αποτελείται από χαλύβδινο σώμα (την μανέλα) και έχει στο άκρο του
συγκολλημένο ένα καλά τροχισμένο κομμάτι από καρβίδιο (Tungsten carbide) που είναι πολύ σκληρότερο από τον χάλυβα!

Δεξιά του έχουμε ένα κεντροτρύπανο δεμένο πάνω σε ένα μικρό τσοκ που είναι προσαρμοσμένο στον κεντροφορέα.
Η δουλειά του είναι να κάνει αυτό που λέει το όνομά του... να ανοίγει τρύπες ακριβώς στο κέντρο !
 

AA_002b1_9829_s.jpg?m=1379705656_s AA_002c1_9835_s.jpg?m=1379706649_s


Αλλά σαν να είναι ώρα, να κάνουμε και καμιά δουλειά!
Ακολουθήστε με στην επόμενη σελίδα!




Ρύθμιση εργαλείων και προετοιμασία κομματιού!


Είναι ώρα να γνωρίσουμε ένα ακόμα πολύ σημαντικό εξάρτημα του τόρνου μας, την πόντα (η συγκεκριμένη είναι με ρουλεμάν).
Η μύτη του εργαλείου αυτού "σημαδεύει" ακριβώς το κέντρο περιστροφής του τσοκ του τόρνου, δηλαδή ο νοητός άξονας του τσοκ περνάει ακριβώς από αυτή την μύτη! ! !
Και επειδή τα κοπτικά εργαλεία "πρέπει" να κόβουν ακριβώς στην εφαπτομένη του κομματιού, θα πρέπει να φέρουμε τις ακμές κοπής τους, ακριβώς στο ύψος της μύτης της πόντας.
 

AA_02a_DSCN9837ps_s.jpg?m=1379705716_s AA_2b-Centering_03_s.jpg?m=1381318298_s

Όπως βλέπετε στην δεξιά φώτο (σκίτσο), όταν το κοπτικό ευθυγραμμιστεί με την αιχμή της πόντας, τότε ευρίσκεται ακριβώς στο ύψος του άξονα περιστροφής του κομματιού μας
και η εισχώρησή του σε αυτό, θα έχει την βέλτιστη γωνία!
Για να πετύχουμε αυτό το κεντράρισμα, πρέπει να ρυθμίσουμε το ύψος του κοπτικού.
Ο πιο συνηθισμένος τρόπος είναι να χρησιμοποιήσουμε λεπτά ελάσματα, τα οποία τοποθετούνται κάτω από την μανέλα του κοπτικού.

Αλλά ας δούμε στις δυο φώτο που ακολουθούν πώς "κεντράραμε" τα δυο κοπτικά που θα χρησιμοποιήσουμε:
 

AA_01_9506ac_s.jpg?m=1379436647_s AA_02_9507ac_s.jpg?m=1379436677_s

Αριστερά έχουμε ένα κοπτικό που κόβει προς τα αριστερά (και προς τα εμπρός), και δεξιά, έχουμε ένα κοπτικό σχισίματος, που κόβει προς τα εμπρός
(κάθετα προς τον άξονα του τόρνου), αλλά με προσοχή, μπορεί να κόψει και προς τα αριστερά και προς τα δεξιά!

Βέβαια, κοπτικά υπάρχουν σε πολλές μορφές, ανάλογα με την δουλειά που θέλουμε να κάνουμε με αυτά.
Μια μικρή συλλογή είναι εδώ:
 

AA_102f_9888_s.jpg?m=1379971076_s AA_102k_9890_s.jpg?m=1379971107_s


Ώρα όμως για το πρώτο μας κόψιμο!

Θα "πάρουμε ένα πρόσωπο" στο κομμάτι μας.
Δηλαδή θα κόψουμε κάθετα προς το κομμάτι (θα "ξυρίσουμε" στην ουσία μια πολύ λεπτή στρώση)
έτσι ώστε, η τελική επιφάνεια να είναι τελείως κάθετη προς το άξονα της ράβδου.
 

AA_05_9511ac_s.jpg?m=1379436740_s AA_04_9510ac_s.jpg?m=1379438034_s

Όπως ίσως καταλάβατε από το γρέζι που έβγαινε σαν συνεχής ελατηριωτή κορδελίστα, χρησιμοποίησα αυτόματη πρόωση του κοπτικού.


Στην συνέχεια πρέπει να κάνουμε μια διαμπερή τρύπα ακριβώς στο άξονα / "κέντρο" της ράβδου.
Αλλά για να γίνει αυτό θα πρέπει να "έχουμε" το κέντρο του κυκλικού δίσκου της τομής της ράβδου!
Εδώ φυσικά δεν πρόκειται να ασχοληθούμε με μετρήματα, κεντρογωνιές και πονταρίσματα, τα πράγματα, χάρη στον τόρνο, είναι πολύ απλά!

Θα χρειαστούμε μόνο ένα εργαλείο, που δεν είναι άλλο από το .... κεντροτρύπανο!

Το οποίο είναι δεμένο πάνω στο μικρό τσοκ που έχουμε βάλει στον κεντροφορέα.
Αλλά ας δούμε πως δουλεύει αυτός.
Περιστρέφοντας το χειριστήριο κατά την φορά του βέλους (δεξιόστροφα) το στέλεχος του κεντροφορέα προβάλει / εκτείνεται μέσα από το σώμα του κεντροφορέα (αριστερή φώτο)
και μάλιστα η κίνηση αυτή είναι πολύ καλά ελεγχόμενη μιας και το χειριστήριο διαθέτει και άντυγα μέτρησης με ακρίβεια 50μm (0,05mm) ανά υποδιαίρεση (δεξιά φώτο).
 

AA_002c_9818_Arow_s.jpg?m=1380921154_s AA_002c2_9772_s.jpg?m=1381352620_s

Αλλά ας συνεχίσουμε την εργασία μας!
 

AA_06_9514ac_s.jpg?m=1379436758_s AA_07_0936ac_s.jpg?m=1379436769_s

Δεν χρειάζεται να τρυπήσουμε πολύ βαθειά, σκοπός μας είναι μόνο να δημιουργήσουμε μια οπή με λοξά τοιχώματα,
που θα είναι ο οδηγός κεντραρίσματος του τρυπανιού, που θα χρησιμοποιήσουμε αμέσως μετά.

Για να δούμε τι κάναμε; (!)
 

AA_08_0937ps_s.jpg?m=1379436784_s AA_09_0940ps_s.jpg?m=1379436799_s

Σαν καλά να τα καταφέραμε, έχουμε μια κωνική υποδοχή , ακριβώς στο κέντρο της ράβδου αλουμινίου.

Ώρα λοιπόν για να ανοίξουμε την διαμπερή τρύπα στον αποστάτη μας, για να περνάει η βίδα στερέωσης του ανεμιστήρα από μέσα.
Αλλαγή εργαλείου, την θέση του κεντροτρύπανου , παίρνει ένα κλασικό τρυπάνι 3,5 mm, λαδάκι, τακτικό καθάρισμα των γρεζιών
και προοδευτικά ανοίγουμε την τρύπα ακριβώς στον άξονα της ράβδου μας!
Το τελικό βάθος που εισχωρεί το τρυπάνι στην ράβδο, δεν είναι τυχαίο, είναι περίπου 2 mm μεγαλύτερο από το μήκος του αποστάτη μας.
(Τον λόγο θα τον δούμε παρακάτω.)
 

AA_10_0956ps_s.jpg?m=1379436809_s AA_11_0952ps_s.jpg?m=1379436821_s

Τώρα έχουμε το κομμάτι μας σε μια αρχική φάση επεξεργασίας , αλλά έτοιμο για την πρώτη πραγματική "τορνοδουλειά"!



Το πρώτο "πάσο"!


Περισσότερο για να δείτε την χρησιμότητα της πόντας, η πρώτη επεξεργασία έγινε με την κλασική και στιβαρή στήριξη, με την βοήθεια του κεντροφορέα και μια πόντας με ρουλεμάν.
Το κομμάτι μας τραβήχτηκε μερικά εκατοστά πιο έξω και ξαναδέθηκε στο τσοκ .
Η πόντα ήρθε κοντά και "έσφιξε" πατώντας πάνω στα λοξά χείλη της τρύπας.
Το κοπτικό ετοιμάστηκε στην σωστή θέση και αφού μετρήθηκε προσεκτικά η θέση εκκίνησης της κοπής, ξεκίνησε η εργασία.
 

AA_12_9522ps_s.jpg?m=1379436835_s AA_13_9524ps_s.jpg?m=1379436850_s

Προοδευτικά και με επαναλαμβανόμενα περάσματα του κοπτικού -λίγο πιο βαθειά κάθε φορά-, φτάσαμε από την αριστερή εικόνα στην δεξιά,
όπου χρησιμοποιώντας ένα άλλο εργαλείο παίρνουμε λίγο φάλτσο την ακμή του αποστάτη μας.
 

AA_14_9523ps_s.jpg?m=1379436864_s AA_15_9525ps_s.jpg?m=1379436878_s

Εδώ όμως να σταθούμε λιγάκι, γιατί καλό είναι μια δουλειά να γίνεται με τον "τέλειο" τρόπο, αλλά καλό είναι και αυτός,
να παίρνει υπόψη του τις παραμέτρους της αντοχής του κομματιού και της χρήσης του.

Για την χρήση αυτού του αποστάτη, μια ακρίβεια κατασκευής της τάξης του 1/10 mm είναι υπεραρκετή, το δε υλικό μας, σε αυτό το μήκος επεξεργασίας (4 cm )
και με την κατάλληλη κατεύθυνση κοπής, δεν έχει ανάγκη στήριξης με πόντα!

Θα μου πείτε και τι μας πειράζει η πόντα;
Μας πειράζει, γιατί δεν μας αφήνει να δουλέψουμε αποτελεσματικά στο κομμάτι μας,
αλλά ας πάμε να το δούμε αυτό που λέω και θα καταλάβετε τι εννοώ!



Πάμε να φτιάξουμε ένα νέο κομμάτι!
Έχουμε ανοίξει την τρύπα για την βίδα με το τρόπο που είδαμε πριν.
Τώρα όμως θα χρησιμοποιήσουμε άλλο κοπτικό, ένα κοπτικό "αριστερού πάσου", γιατί κόβει κινούμενο προς τα αριστερά ( ή και προς τα εμπρός):
 

AA_102a_9884_s.jpg?m=1379971005_s AA_102c_9893_s.jpg?m=1379971034_s

Ξεκινάμε την επεξεργασία κόβοντας κατ΄αρχήν μια μικρή πατούρα, έτσι ώστε να μπορούμε να μετρήσουμε το πάχος του άξονα που αποδίδει αυτή η ρύθμιση (αριστερή φώτο).
Με μια - δυο δοκιμές, ρυθμίζουμε το βάθος κοπής στο ρυθμιστικό του εργαλειοφορέα (δεξιά φώτο).
 

AA_16_0964ps_s.jpg?m=1379436894_s AA_20_0967ps_s.jpg?m=1379436956_s

Και πλέον είμαστε έτοιμοι για την τελική κοπή!
Η οποία, θα αφαιρέσει περιμετρικά υλικό από την ράβδο και θα της δώσει την κατάλληλη
διάμετρο, ώστε να μπαίνει εφαρμοστά μέσα στην οπή στερέωσης του ανεμιστήρα!
 

AA_17_0935ps_s.jpg?m=1379436910_s AA_18_0934ps_s.jpg?m=1379436926_s

Τώρα αν απορήσετε πως στην ευχή ξέρω, τι και πόσο έκοψα, θα έχετε απόλυτο δίκιο!
Το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν έκοβα "κουτουρού", ας δούμε πως έγινε η κοπή!


Στα χειριστήρια πρόωσης του εργαλειοφορέα (αριστερή φώτο) επέλεξα αυτόματη πρόωση κατά μήκος του άξονα του τόρνου.(δεξιά φώτο)
{Υπενθυμίζω ότι από την αρχή των εργασιών, στο κιβώτιο ταχυτήτων έχει επιλεχθεί ότι, όταν
ο εργαλειοφορέας είναι σε αυτόματη πρόωση, θα κινείται από δεξιά προς τα αριστερά! }
 

AA_19a_9842_s.jpg?m=1379953787_s AA_19b_9845_Arow_s.jpg?m=1380921115_s

Παράλληλα, στην αρχή αυτής της κοπής, έχω μηδενίσει την άντυγα (τον κανόνα με τις υποδιαιρέσεις) του αντίστοιχου χειριστηρίου του εργαλειοφορέα,
και ενεργοποιώντας την κίνηση παρατηρώ την περιστροφική κίνηση του χειριστηρίου (καθώς ο εργαλειοφορέας κινείται ).
Την στιγμή που η ένδειξη στην άντυγα φτάνει στο σωστό νούμερο [15mm], σταματώ την εμπλοκή της πρόωσης
και όλος ο εργαλειοφορέας και φυσικά και το κοπτικό, σταματά ακαριαία την κίνησή του! (αριστερή φώτο)

Ένας έλεγχος ακόμα και αν είναι απαραίτητο, με το χειριστήριο της ενδιάμεσης έδρασης ρυθμίζουμε το κοπτικό να κόψει ακόμα π.χ. μισό δέκατο του mm ! (δεξιά φώτο)
 

AA_19_0966ps_s.jpg?m=1379436937_s AA_19d_9839_s.jpg?m=1379954702_s

Τελικά -όπως είδατε - ήταν αρκετά απλούστερο από ότι φάνηκε στην αρχή, και κυρίως ακριβέστερο!



Η επόμενη εργασία είναι η αποκοπή του αποστάτη από την ράβδο.

Πριν όμως από αυτό θα πρέπει να κάνουμε ένα "χάϊδεμα" στη ελεύθερη ακμή του κομματιού, για να μπαίνει εύκολα στην υποδοχή του ανεμιστήρα
(δυστυχώς φώτο από αυτό δεν βρήκα, αλλά θα το δείτε όταν θα γίνει η αντίστοιχη εργασία στην άλλη πλευρά).

Στην δουλειά μας τώρα, το εργαλείο που έρχεται στο προσκήνιο είναι ένα κοπτικό σχισίματος.
 

AA_102e_9891_s.jpg?m=1379971061_s AA_102d_9892_s.jpg?m=1379971050_s

Η δουλειά του είναι να σχίσει την ράβδο σε ένα σημείο και να αποκόψει τον αποστάτη μας.

Φυσικά, για να γίνει σωστά η δουλειά, δεν θα γίνει στο χέρι.
Θα χρησιμοποιήσουμε αυτόματη πρόωση για να γίνει ισοταχώς το κόψιμο.
Στον εργαλειοφορέα αλλάζουμε την κατεύθυνση πρόωσης, από κατά μήκος η κίνηση του θα γίνεται τώρα κάθετα προς τον άξονα του τόρνου:
 

AA_19a_9842_s.jpg?m=1379970942_s AA_19d_0969_Arow_s.jpg?m=1380921286_s

Μέτρημα λοιπόν της σωστής θέσης, έναρξη της απόσχισης και η κατάληξή της... με τον αποστάτη να έχει πέσει πίσω από τον τόρνο (!) και μένα να κάνω μετάνοιες να τον φτάσω! ! !
 

AA_21_0977ps_s.jpg?m=1379436969_s AA_23_0951ps_s.jpg?m=1379437001_s

Όπως βλέπετε, επειδή το τρυπάνι που άνοιξε την διαμπερή τρύπα στον αποστάτη, δεν μπήκε πολύ βαθειά στην ράβδο, τώρα που το πλάτους 4 mm κοπτικό,
έσκισε το υλικό, άφησε πάνω στην ράβδο ένα καθαρό "πρόσωπο", έτσι ώστε να μπορεί να γίνει ανεμπόδιστα το επόμενο κεντράρισμα!

Αλλά για την συνέχεια της προσπάθειας, ας γυρίσουμε σελίδα !




Φινίρισμα και τα ... κόπια μας !


Τελικά μετά από ψάξιμο , τον βρήκα και νάτος!
Όπως βλέπετε, το εργαλείο σχισίματος άφησε πάνω του ένα μικρό γρέζι (πορτοκαλί βελάκια) , αυτό θέλει αφαίρεση,
οπότε δέσιμο και πάλι στο τσόκ και ... περιποίηση με το κεντροτρύπανο!
 

AA_24_0958ps_s.jpg?m=1379437014_s AA_25_0959ps_s.jpg?m=1379437029_s

Το αποτέλεσμα του καθαρίσματος (αριστερή φώτο), συνοδεύτηκε από ένα καθάρισμα της ακμής του αποστάτη, πήραμε ένα φάλτσο, για να μην κόβει τα δάχτυλα. (δεξιά φώτο)
Μια ανάλογη εργασία έγινε και στην στενότερη ακμή του αποστάτη, αλλά η τύχη της φώτο ...αγνοείται!

 

AA_26_0943ps_s.jpg?m=1379437043_s AA_27_0961ps_s.jpg?m=1379437059_s


Ώρα να δούμε τι καταφέραμε!
 

AA_28_0982psac_s.jpg?m=1379437070_s AA_29_0981psac_s.jpg?m=1379437085_s



AA_30_0984psac_s.jpg?m=1379437097_s AA_31_0983psac_s.jpg?m=1379437112_s

Σαν καλό να έγινε !

Βέβαια το πράγμα είχε και την -δυσάρεστη- έκπληξή του, γιατί όταν ήρθε η ώρα να δω τι έκανα -φωτογραφικά- ανακάλυψα ότι
η "φωτογραφική" μου μηχανή είχε κάνει τα δικά της και εγώ -δυστυχώς- το πήρα χαμπάρι πολύ αργά!!!

Ευτυχώς, την κατάσταση έσωσε ο παραλήπτης των αποστατών, ο οποίος μου έκανε τη χάρη και τράβηξε μερικές φωτογραφίες από το αποτέλεσμα (Σωτήρη ευχαριστώ! :T: )

Είχαμε ξεκινήσει από εδώ, όπου έχουν αφαιρεθεί τα ελαστικά "ποδαράκια" που είχε ο ανεμιστήρας αρχικά!
 

AA_32_9690ps_s.jpg?m=1379437132_s


Και εδώ με τους αποστάτες που φτιάξαμε:
 

AA_34c_0288_s.jpg?m=1382827661 AA_33_9693ps_s.jpg?m=1379437157_s



AA_34_9692ps_s.jpg?m=1379437175_s AA_34b_9695_s.jpg?m=1380016291_s

Όπως καταλαβαίνετε η εργασία επαναλήφθηκε αρκετές φορές μέχρι να τελειώσει η ράβδος του αλουμινίου που είχα στη διάθεσή μου.

Και το τελικό αποτέλεσμα σε ... παράταξη! :
 

AA_35_0985psac_s.jpg?m=1379437192_s AA_36_0989psac_s.jpg?m=1379437208_s

Επειδή όμως, -όπως λένε και στο χωριό μου: "καλόμαθε η γριά στα σύκα"- και το βιντεάκι με τις προώσεις καλό -ελπίζω- ήταν,
αποφάσισα να κάνω ένα ακόμα, που θα παρακολουθήσει την κατασκευή ενός άλλου αποστάτη από την αρχή του!

Ελπίζω να το διασκεδάσετε όπως έκανα εγώ όταν έφτιαχνα τον αποστάτη δείγμα!


[ame=http://www.youtube.com/watch?v=Fux0x8y1A_w]Κατασκευή αποστάτη αλουμινίου σε τόρνο - YouTube[/ame]



Αντί επιλόγου!



Κάπου εδώ, τελείωσε η βόλτα μας στα "ενδότερα" της κατασκευής ενός αποστάτη!

Ενός εξαρτήματος εξαιρετικά απλού, που δεν είχε παρά μόνο μια τρύπα στο εσωτερικό του και ήταν λίγο πιο λεπτό σε ένα τμήμα του!

Και όμως, αυτή η απλή κατασκευή, απαίτησε, ούτε λίγο, ούτε πολύ, δεκαέξι διαφορετικές εργασίες / διαδικασίες για κάθε έναν από αυτούς!

Ίσως εδώ να είναι και η αξία του άρθρου αυτού, γιατί μολονότι ξεκίνησε απλά να δείξει πως γίνεται ένας αποστάτης,
με στόχο να "απομυθοποιηθεί" η διαδικασία κατασκευής του, τελικά, αυτή η ίδια η διαδικασία, "έβαλε την υπογραφή" της,
δηλώνοντας εμμέσως πλην σαφώς, ότι απλό μεν, αλλά -πράγμα που καθόλου δε με "χάλασε" :) -με ένα σωρό δουλειά, δε!

Όπως είναι συνήθως και όλες οι "χειρωνακτικές" δουλειές που τις βλέπουμε, τις θαυμάζουμε, αλλά πολύ απέχουμε από το να καταλάβουμε, το τι και το πως τους!

Ας είναι λοιπόν αυτό το "πόνημα" μια μικρή συμβολή στην κατεύθυνση αυτή!

Βεβαίως, αυτό το άρθρο, δεν θα ήταν έτσι αν δεν είχα την βοήθεια των φίλων [MENTION=93]ΓιαγκΤ[/MENTION], [MENTION=14072]Alexopus6[/MENTION] και [MENTION=12957]AgentCain[/MENTION],
που με τις παρατηρήσεις τους, βοήθησαν να πάρει πιο συγκεκριμένη μορφή!

Ιδιαίτερες ευχαριστίες οφείλω για την βοήθεια που έδωσαν οι "συνήθεις ύποπτοι" της παρέας,
[MENTION=20975]karmen1983[/MENTION], που αφιέρωσε μέρος από πολύτιμο χρόνο ξεκούρασης, για να διορθώσει το κείμενο και
[MENTION=12156]Lakisss[/MENTION], που με τις εύστοχες παρατηρήσεις του, βοήθησε στο να γίνει φωτογραφικά πιο "εύληπτο" και έριξε και την ιδέα των video!

Παιδιά ευχαριστώ από καρδιάς!

Κάπως έτσι φτάσαμε στο τέλος αυτής της παρουσίασης!

Ελπίζω το ταξιδάκι "πίσω από την κουρτίνα" να σας άρεσε!

Σωτήρη καλοδούλευτα!!!!

Seafalco 27 / 11 / 2013

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Τα συγχαρητήρια μου σε σενα και στα παιδια που σε βοήθησαν για το review.

Χαρηκα διπλά γιατί είδαμε και κάτι διαφορετικό στο φορουμ, κάτι που είναι για κάποιους στο μάτι κάτι τόσο απλό αλλα δεν ξέρει οτι χρειάστηκαν ώρες για να φτιαχτεί αυτο το κάτι τόσο απλό!

Και επισης χαρηκα γιατί ειμαι γνώστης εργαλειομήχανων (συμβατικών-CNC) και μου εκανες ενα ταξιδάκι στα σχολικά μου χρόνια.

Η αληθεια ειναι οτι αν δεν υπηρχαν οι εργαλειομηχανες θα ήμασταν πολυυυυ πισω ακομα...

Για αλλη μια φορά αψογος :D

PS CNC ειναι ψηφιακά καθοδηγούμενες εργαλειομηχανές μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή και ολοι αυτοι οι αποστάτες που κατασκεύασε ο @ Seafalco θα ηταν θέμα λίγων λεπτών..

Link to comment
Share on other sites

Τα συγχαρητήρια μου σε σενα και στα παιδια που σε βοήθησαν για το review.

Χαρηκα διπλά γιατί είδαμε και κάτι διαφορετικό στο φορουμ, κάτι που είναι για κάποιους στο μάτι κάτι τόσο απλό αλλα δεν ξέρει οτι χρειάστηκαν ώρες για να φτιαχτεί αυτο το κάτι τόσο απλό!

Και επισης χαρηκα γιατί ειμαι γνώστης εργαλειομήχανων (συμβατικών-CNC) και μου εκανες ενα ταξιδάκι στα σχολικά μου χρόνια.

Η αληθεια ειναι οτι αν δεν υπηρχαν οι εργαλειομηχανες θα ήμασταν πολυυυυ πισω ακομα...

Για αλλη μια φορά αψογος :D

PS CNC ειναι ψηφιακά καθοδηγούμενες εργαλειομηχανές μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή και ολοι αυτοι οι αποστάτες που κατασκεύασε ο @ Seafalco θα ηταν θέμα λίγων λεπτών..

Και μερικών χιλιάδων ευρώ διαφορά στον εξοπλισμό :)

Εξάλλου άλλη αξία έχει να το φτιάχνεις με τα χεράκια σου!

Link to comment
Share on other sites

Τι να πω; Καθε φορα με εκπλησει καποιος απο εδω. Τα συγχαρητηρια μου Seafalco, πολυ ομορφη η παρουσιαση σου.

Ενημερωσα σε ενα φορουμ για αερομοντελισμο για το συγκεκριμενο θεμα. http://www.aeromodelling.gr/ForumS/index.php?topic=37803.new#new

ΥΓ Θελω να φτιαξω το παρακατω δισκοπριονακι Micro table saw | Metalworking and Electronics, τα αλουμινια ξερω που να τα αγορασω, μου λειπει η φρεζα. Καμια ιδεα που μπορω να μου το φτιαξουν; Και με τι κοστος;

Έγινε επεξεργασία από orck
Link to comment
Share on other sites

Παιδιά να είστε καλά όλοι!

Ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια, δίνουν πολύ κουράγιο σε ώρες δύσκολες!!

Χαίρομαι πραγματικά που βρήκατε ενδιαφέρον το θέμα και που τα κατάφερα και δεν είπε κανείς σας για "σεντόνια" ! :whistling

Και μερικών χιλιάδων ευρώ διαφορά στον εξοπλισμό :)

Εξάλλου άλλη αξία έχει να το φτιάχνεις με τα χεράκια σου!

Έννοια σου και εκεί θέλει πολύ χεράκι και μάλιστα δεν είναι και καθόλου διασκεδαστικό, τη πιο πολύ ώρα το χρησιμοποιείς να ξύνεις την γκλάβα σου, η να τρίβεις την μέση σου!!! :)

(Βαρύ πράμα ο προγραμματισμός των CNC ! :worship:)

Βλέποντας τον τίτλο σκέφτηκα πως θα ξεθάβαμε τα Ιουλιανά.

Πάλι καλά που είχα μαζέψει στην άκρη τα "συμβατικά" αιχμηρά αντικείμενα ε? :p

και στο cnc με τα χεράκια σου το φτιάχνεις :p

:yu:

Λετε τετοια και στο επομενο video θα εχει κανει μετροπη τον τορνο του σε CNC ο Seafalco !

:shifty::shifty::shifty:

Τώρα για πές. εσύ τι μου κάνεις τώρα! :-O

Όχι για πες με τι καρδιά ξεστομίζεις τέτοια πράματα! :rubik:

:hmm::rubik::hmm:

Λες ε ???

:-O

Βρε καθίστε καλά λέμε!!!!!! :whistling

:hmm::hmm::hmm::hmm:

:rubik::hmm::rubik::hmm::rubik::hmm:

:dance3::dance3:

:innocent::innocent:

Link to comment
Share on other sites

Τι να πω; Καθε φορα με εκπλησει καποιος απο εδω. Τα συγχαρητηρια μου Seafalco, πολυ ομορφη η παρουσιαση σου.

Ενημερωσα σε ενα φορουμ για αερομοντελισμο για το συγκεκριμενο θεμα. Τορνος, τι ειναι αυτο το μηχανημα;

ΥΓ Θελω να φτιαξω το παρακατω δισκοπριονακι Micro table saw | Metalworking and Electronics, τα αλουμινια ξερω που να τα αγορασω, μου λειπει η φρεζα. Καμια ιδεα που μπορω να μου το φτιαξουν; Και με τι κοστος;

Σε ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια και για την διάδοση των θεμάτων του Λάμπη μας και ιδιαιτέρως για τον τρόπο που το έκανες! :T:

Η κατασκευή που δείχνεις φαίνεται ενδιαφέρουσα, αλλά θέλει κανονική φρέζα γιατί από ότι καταλαβαίνω θέλει το τραπέζι να κάνει κάποια διαδρομή και να έχει τα μέσα να συγκρατήσει επίπεδο κομμάτι οριζόντιο , σταθερά!

Οι δουλειές που θέλεις να κάνεις δεν είναι κάτι δύσκολο, νομίζω ότι οποιοδήποτε μηχανουργείο (που σέβεται λίγο τον εαυτό του :) ) μπορεί να σε βοηθήσει χωρίς να σου "πιάσει" τον "ακατονόμαστο" :p

Δεν έχω κάποιο υπόψη μου πρόχειρα , αλλά μπορώ να μάθω.

Να σαι καλά και καλή συνέχεια και όταν προχωρήσεις στην κατασκευή -πρόσεξέ με- !!

Προσέχεις?????

ΘΕΛΟΥΜΕ WORK LOG ! ! ! !

:T:

:D

Link to comment
Share on other sites

Καταπληκτικό, μόλις τέλειωσα διάβασμα και video. Μπράβο σε σένα και σε όποια παιδιά βοήθησαν (ο Lakisss έχει τέλειες ιδέες κάπου κάπου). Όχι και σεντόνι αυτό, θα ήθελα κι άλλες φωτογραφίες, μία-μία οι εργασίες before/after.

Από μηχανήματα, εργαλεία, κατασκευές, είμαι άσχετος αλλά μου αρέσει να βλέπω. Παρεμπιπτόντως ένα προσόν αυτής της παρουσίασης με τον τρόπο γραφής σου είναι ότι απευθύνεται σε ποικίλο κοινό· επαΐοντες και μη. Μόλις είδα τον τόρνο 20ετίας θυμήθηκα μία επίσκεψη που ΄χα κάνει το 2011 σε κάποιους κατασκευαστές από τους καλύτερους για μαχαίρια στην Ευρώπη, στο Solingen (π.χ. Guede). Μου είχε κάνει εντύπωση πόσο παλιά φαίνονταν/ήταν τα μηχανήματα που χρησιμοποιούσαν κι η σχεδόν παντελής απουσία υπολογιστών στη γραμμή παραγωγής. Άριστο το CNC αλλά άμα «έχεις» τη διάθεση, αριστουργήματα βγαίνουν κι από παλιότερα μηχανήματα. Καλοδιατηρημένα.

και πού ΄σαι, σιδερένιος όχι αλουμινένιος! Να ΄σαι καλά!

Έγινε επεξεργασία από salde
δεν φαίνεται καλά το umlaut
Link to comment
Share on other sites

Στελιο ένα μπράβο (λίγο έιναι) από εμένα αν και αρχικά ήμουν ενάντια στην ιδέα.

Νόμιζα ότι αφού το 99% του κόσμου δε θα δει ποτέ τόρνο απο κοντά -πόσο μάλλον να αποκτήσει έναν- δε θα τον ενδιέφερε.

Οπότε έρχομαι να πάρω πίσω τη σιωπή μου όταν ζήτησες τη γνώμη μου :)

(δυστυχώς ή ευτυχώς παραδέχομαι τις λαμακίες μου αλλά μου αρέσει να το κάνω όταν έχω άδικο. Μαζοχισμός; Ξέρω γω;;;;;;;; )

Να πω ότι έχω ζήσει αυτό το τόρνο απο κοντά και είναι μαγεία -ακόμα και για όσους δεν έχουν σχέση με το άθλημα- να βλέπεις ένα κομμάτι μέταλλο ή ξύλο να κάνει αυτό που εσύ το διατάσεις. Είναι ότι καλύτερο μπορεί να σου συμβεί (στο τομέα της δημιουργίας).

Για μερικές στιγμές είσαι ο δημιουργός και ταυτόχρονα το λάθος της υπόθεσης!

Σου μαθαίνει το μηχάνημα το λάθος και σε κάνει να προχωράς, αν φυσικά θες.

Χαίρομαι που βρέθηκα κοντά σε ένα τέτοιο μηχάνημα και η ευχή μου είναι -όσο και αν ακούγεται τολμηρό- κάποια στιγμή να βρω την ικανότητα, και τα @@@@ να κάνω τη δουλειά που κάνει με πιο γήινα μέσα!

Στέλιο και πάλι μπράβο και περιμένω τον οδηγό με το μαύρο φόντο! Αργεί!!!

Έγινε επεξεργασία από karmen1983
Link to comment
Share on other sites

Στελιο ένα μπράβο (λίγο έιναι) από εμένα αν και αρχικά ήμουν ενάντια στην ιδέα.

Νόμιζα ότι αφού το 99% του κόσμου δε θα δει ποτέ τόρνο απο κοντά -πόσο μάλλον να αποκτήσει έναν- δε θα τον ενδιέφερε.

Οπότε έρχομαι να πάρω πίσω τη σιωπή μου όταν ζήτησες τη γνώμη μου :)

(δυστυχώς ή ευτυχώς παραδέχομαι τις λαμακίες μου αλλά μου αρέσει να το κάνω όταν έχω άδικο. Μαζοχισμός; Ξέρω γω;;;;;;;; )

Να πω ότι έχω ζήσει αυτό το τόρνο απο κοντά και είναι μαγεία -ακόμα και για όσους δεν έχουν σχέση με το άθλημα- να βλέπεις ένα κομμάτι μέταλλο ή ξύλο να κάνει αυτό που εσύ το διατάσεις. Είναι ότι καλύτερο μπορεί να σου συμβεί (στο τομέα της δημιουργίας).

Για μερικές στιγμές είσαι ο δημιουργός και ταυτόχρονα το λάθος της υπόθεσης!

Σου μαθαίνει το μηχάνημα το λάθος και σε κάνει να προχωράς, αν φυσικά θες.

Χαίρομαι που βρέθηκα κοντά σε ένα τέτοιο μηχάνημα και η ευχή μου είναι -όσο και αν ακούγεται τολμηρό- κάποια στιγμή να βρω την ικανότητα, και τα @@@@ να κάνω τη δουλειά που κάνει με πιο γήινα μέσα!

Στέλιο και πάλι μπράβο και περιμένω τον οδηγό με το μαύρο φόντο! Αργεί!!!

Αγάπη τα λόγια σου -περιττό να το πω- έχουν ιδιαίτερο βάρος για μένα!

Και σε ευχαριστώ πολύ !

Και αν έχω να σου πω κάτι , αυτό είναι ένα, προσωπικά,

έχω μάθει πολύ περισσότερα πράγματα από τα λάθη μου, παρά από τα "σωστά" μου!

Και ναι, αυτό που έχεις είναι κάτι σαν "ασθένεια", το λένε ντομπροσύνη, ειλικρίνεια! :yu:

Δεν περίμενα κάτι λιγότερο! :T::)

Έχεις δίκιο , είναι μαγεία, εγώ έβλεπα έναν τουλάχιστο μαγεμένο! ! ! :)

(και μη με πεις Μαρίκα :p)

Ο τόρνος είναι εκεί πάντα και περιμένει για την συνέχεια! :)

Όσο για τον οδηγό με το "μαύρο " φόντο, έρχεται οσονούπω ! :D

Το μόνο που φοβάμαι είναι ότι ο φίλος μας ο [MENTION=28876]salde[/MENTION] θα ανασκευάσει απόψεις περί σεντονιών

και πλήθους φωτογραφιών, και θα δει το πόσο αλήθεια μπορεί να κρύβει η έκφραση:

"Πρόσεχε τι εύχεσαι....μπορεί να πραγματοποιηθεί ! ! ! " :-O :D

Υ.Γ. Και να μάθει να μην με ξεμπροστιάζει ! ! ! !

Σιγά βρε σεις, μη σας έβγαζα και τις "θαλπωρές" των ματιών μας σε δημόσια θέα!! :sarcastic:

Παιδιά να είσαστε καλά!

Έπεται συνέχεια!!!

:T:

Έγινε επεξεργασία από Seafalco
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Δημιουργία...

Important Information

Ο ιστότοπος theLab.gr χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει την καλύτερη εμπειρία σας κατά την περιήγηση. Μπορείτε να προσαρμόσετε τις ρυθμίσεις των cookies σας , διαφορετικά θα υποθέσουμε ότι είστε εντάξει για να συνεχίσετε.