Jump to content



  • astrolabos
    astrolabos

    Το τέλος του Google URL Shortener και η σημασία του για τους χρήστες και τις επιχειρήσεις

    Η Google ανακοίνωσε επισήμως το κλείσιμο της υπηρεσίας συντόμευσης URL, goo.gl, με ημερομηνία οριστικής παύσης λειτουργίας για τις 25 Αυγούστου 2025. Η υπηρεσία, η οποία πρωτοκυκλοφόρησε το 2009 και αποτέλεσε για χρόνια ένα από τα πιο δημοφιλή εργαλεία για τη συμπίεση μεγάλων διαδικτυακών συνδέσμων, φτάνει στο τέλος της ζωής της μετά από μια μακρόχρονη πορεία. Η εταιρεία είχε ήδη διακόψει τη δυνατότητα δημιουργίας νέων συνδέσμων από το 2018, επικαλούμενη τις μεταβαλλόμενες ανάγκες στον τρόπο με τον οποίο οι χρήστες αναζητούν περιεχόμενο στο διαδίκτυο, όπως και τον ανταγωνισμό από άλλες υπηρεσίες συντόμευσης.

     

    Η υπηρεσία goo.gl παραμένει ενεργή έως το καλοκαίρι του 2025 μόνο για την υποστήριξη ήδη υπάρχοντων συνδέσμων, ωστόσο από τις 23 Αυγούστου 2024 θα ξεκινήσει η εμφάνιση ενδιάμεσης ενημερωτικής σελίδας (interstitial page) σε μέρος των χρηστών, προειδοποιώντας για τη μελλοντική διακοπή. Μετά την οριστική παύση, όλοι οι σύνδεσμοι goo.gl δεν θα λειτουργούν πλέον, επιστρέφοντας σφάλμα 404.

     

    Αυτή η εξέλιξη σηματοδοτεί την ανάγκη για όλους τους χρήστες, προγραμματιστές και οργανισμούς που βασίζονταν στην πλατφόρμα για να μεταβούν σε άλλους πάροχους υπηρεσιών συντόμευσης, προκειμένου να διατηρήσουν τη λειτουργικότητα των σύντομων URL τους και να αποφύγουν διακοπές σε ροές εργασίας, website links, email marketing ή social media campaigns.

     

    Η αλλαγή προαναγγέλλει και κάποιες τεχνικές δυσκολίες για όσους προτιμούσαν το goo.gl, όπως η πιθανή διακοπή των αυτόματων ανακατευθύνσεων και η απώλεια των embedded metadata στα link previews, φαινόμενα που μπορεί να επηρεάσουν σημαντικά την εμπειρία των τελικών χρηστών.

     

    Η κίνηση αυτή είναι μέρος μιας ευρύτερης τάσης της Google να διακόπτει σταδιακά παλαιότερα ή μη κρίσιμα προϊόντα, με στόχο τη συγκέντρωση πόρων σε νέες τεχνολογίες και προϊόντα. Ωστόσο, το κλείσιμο του goo.gl φέρνει στην επιφάνεια την πρόκληση της μακροχρόνιας δέσμευσης και αξιοπιστίας μιας υπηρεσίας, τόσο σε επιχειρηματικό όσο και σε προσωπικό επίπεδο.

     

    Η Google, ως γίγαντας της τεχνολογίας, έχει υπάρξει πρωτοπόρος στην καινοτομία—αλλά και θρυλικός «νεκροθάφτης» ψηφιακών υπηρεσιών και πλατφορμών. Μόνο την τελευταία δεκαετία, η εταιρεία διέκοψε εκατοντάδες προϊόντα, με αποτέλεσμα εκατομμύρια χρήστες και επιχειρήσεις να βρεθούν «στον αέρα». Το εντυπωσιακό στη στρατηγική αυτή είναι ότι αφορά προϊόντα κάθε βεληνεκούς: από παγκόσμια δημοφιλείς πλατφόρμες έως εξειδικευμένες ή πειραματικές εφαρμογές

    Χαρακτηριστικές υπηρεσίες που «καθάρισε» η Google

    Πίνακας επιλεγμένων υπηρεσιών που διακόπηκαν

    Υπηρεσία Έτος έναρξης Έτος διακοπής Περιγραφή
    Google Reader 2005 2013 RSS reader που λάτρευαν εκατομμύρια χρήστες
    Google+ 2011 2019 Κοινωνικό δίκτυο για ανταγωνισμό στο Facebook
    Google Talk/Hangouts 2005/2013 2022/2023 Εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων – διαδοχικές αποτυχίες στον χώρο
    Google Allo 2016 2019 Άλλη μία προσπάθεια messaging
    Google Wave 2009 2012 Υβριδική πλατφόρμα επικοινωνίας και συνεργασίας
    Google Buzz 2010 2011 Προσπάθεια microblogging ως ανταγωνιστής του Twitter
    Google Cloud Print 2010 2020 Υπηρεσία εκτύπωσης μέσω cloud
    Picasa 2002 2016 Λογισμικό και υπηρεσία διαχείρισης φωτογραφιών
    iGoogle 2005 2013 Εξατομικευμένη αρχική σελίδα portal
    Google Video 2005 2012 Video hosting πριν την εξαγορά του YouTube
    Google Notebook 2006 2012 Προάγγελος των Google Keep & Docs
    Google Stadia 2019 2023 Φιλόδοξη cloud gaming πλατφόρμα που «κάηκε» πρόωρα
    Google Domains 2014 2023 Υπηρεσία διαχείρισης domains
    Google Podcasts 2018 2024 Εφαρμογή podcasting αντικαταστάθηκε από το YouTube Music
    goo.gl URL Shortener 2009 2025 One-stop shop για συντομευμένους συνδέσμους
    Google Optimize 2014 2023 Εργαλείο A/B testing για marketers
    Dropcam/Nest Secure 2014/2017 2024 Συσκευές και υπηρεσίες smart home που διακόπηκαν

    Η λίστα είναι ενδεικτική—συνολικά έχουν διακοπεί πάνω από 280 επίσημα προϊόντα και πλατφόρμες της Google μέχρι σήμερα.

    ---

    Η πρακτική του να σκοτώνεις συστηματικά υπηρεσίες χτίζει γρήγορα ένα τοξικό κλίμα για power users, επαγγελματίες και developers. Σε περιβάλλοντα όπου η εμπιστοσύνη και η συνέπεια είναι κρίσιμες αξίες (βλ. business tools, cloud, B2B οικοσύστημα), τέτοιες τακτικές διαλύουν τις βάσεις μακροπρόθεσμης υιοθέτησης. Όταν η Google το κάνει και, χάρη στον τεραστίων διαστάσεων κορμό της, δεν κλονίζεται, η συμπεριφορά αυτή λειτουργεί ως αντίστροφο case study: αλλάζει βασικά τα κριτήρια επιλογής υπηρεσιών ‘για πάντα’, καθώς και το επίπεδο ανεκτικότητας των χρηστών στις παροδικές καινοτομίες.

     

    Η μαζική εγκατάλειψη υπηρεσιών, η έλλειψη σεβασμού στον πελάτη και η εμμονή στην κυριαρχία μέσω πειραματισμών, αποτελούν τον σίγουρο δρόμο για την αυτοκαταστροφή κάθε επιχείρησης που δεν διαθέτει το κύρος και τα χρήματα της Google. Η ιστορία δείχνει ότι, εκτός των «κολοσσών του cloud», η εμπορική επιτυχία απαιτεί πρωτίστως διάρκεια, δέσμευση στο προϊόν και διαφάνεια έναντι του χρήστη.

     

    Το τέλος του Google URL Shortener αποτελεί παράδειγμα της διαρκούς αναδιαμόρφωσης του διαδικτυακού οικοσυστήματος και υπογραμμίζει την ανάγκη κάθε οργανισμός ή χρήστης να προετοιμάζεται για τις συνεχείς αλλαγές που επιβάλλουν οι μεγάλοι τεχνολογικοί παίκτες. Η μετάβαση σε εναλλακτικά εργαλεία και η πρόνοια για την ασφάλεια των συνδέσμων είναι πλέον απαραίτητη, τη στιγμή που η αξιοπιστία και η διάρκεια μιας υπηρεσίας αναδεικνύονται ως κρίσιμοι παράγοντες επιτυχίας σε ένα ανταγωνιστικό τεχνολογικό τοπίο.


    Πηγή
×
×
  • Δημιουργία...

Important Information

Ο ιστότοπος theLab.gr χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει την καλύτερη εμπειρία σας κατά την περιήγηση. Μπορείτε να προσαρμόσετε τις ρυθμίσεις των cookies σας , διαφορετικά θα υποθέσουμε ότι είστε εντάξει για να συνεχίσετε.