Jump to content

Η Εξέλιξη των Ηλεκτρικών Οχημάτων που Διαμορφώνουν το Μέλλον της Αυτοκινητοβιομηχανίας


Η αυτοκινητοβιομηχανία δείχνει να περνά φάση που σπάνια συναντά κανείς. Δεν μιλάμε απλώς για μια ακόμη τεχνολογική αναβάθμιση ή μια σειρά νέων μοντέλων, αλλά για μια στροφή που θυμίζει μετάβαση εποχής. Τα ηλεκτρικά οχήματα δεν είναι πια μια «ιδέα για το μέλλον», αλλά κάτι που ήδη πιέζει τις αγορές, αλλάζει τα πλάνα κυβερνήσεων, μπερδεύει θεσμούς και θέτει σε δοκιμασία ακόμα και ολόκληρες αλυσίδες παραγωγής.

Η ζήτηση ανεβαίνει με ρυθμό που αιφνιδιάζει ακόμα και τους πιο αισιόδοξους αναλυτές. Οι κανόνες γίνονται πιο αυστηροί, όχι μόνο για λόγους περιβάλλοντος αλλά και για να προλάβουν οι θεσμοί την τεχνολογική κούρσα. Παράλληλα, οι ίδιες οι εταιρείες τρέχουν να επανασχεδιάσουν στρατηγικές που πριν λίγα χρόνια θεωρούσαν δεδομένες. Οι τεχνολογίες προχωρούν σχεδόν ανεξέλεγκτα, με τη μία καινοτομία να διαδέχεται την άλλη.

Όλα αυτά μαζί μοιάζουν να ανοίγουν έναν νέο δρόμο, πιο καθαρό, ίσως και πιο ευέλικτο, για τις μετακινήσεις. Έναν δρόμο που δεν έχει χαραχτεί ακόμα πλήρως και, ακριβώς γι’ αυτό, κρύβει αβεβαιότητες αλλά και τεράστιες δυνατότητες για το πώς θα κινούμαστε στο μέλλον.

 

Ραγδαία Ανάπτυξη και Επενδύσεις

Κάποιες προβλέψεις μιλούν για μερίδιο κοντά στο 30% στην Ευρώπη μέχρι το 2025. Άλλες είναι πιο συντηρητικές, αλλά συμφωνούν ότι η καμπύλη ανεβαίνει. Στην Κίνα, μάλιστα, το 20% είχε ήδη ξεπεραστεί το 2022. Οι μεγάλες εταιρείες διοχετεύουν κεφάλαια που ξεπερνούν τα 300 δισ. ευρώ σε νέα μοντέλα και εργοστάσια, με στόχο το 2030. Την ίδια στιγμή, κυβερνήσεις προσφέρουν κίνητρα, αλλά και πιέζουν με περιορισμούς στις εκπομπές. Δεν υπάρχει καθαρή εικόνα για το ποιος θα βγει μπροστά. Αυτό που φαίνεται, πάντως, είναι ότι δημιουργείται ένα περιβάλλον γεμάτο ένταση, ανταγωνισμό αλλά και χώρο για συμφωνίες που πριν μερικά χρόνια δεν θα έμοιαζαν πιθανές.

 

Ο Ρόλος της Τεχνολογίας

Η τεχνολογία είναι ο καταλύτης. Τεχνητή νοημοσύνη, μηχανική μάθηση, πλατφόρμες που βελτιώνουν τη συνδεσιμότητα – όλα αυτά συναντιούνται μέσα στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Από συστήματα που βοηθούν τον οδηγό μέχρι αναβαθμίσεις λογισμικού εξ αποστάσεως, τα οχήματα μετατρέπονται σιγά σιγά σε κινούμενα ψηφιακά οικοσυστήματα. Ακόμα και κλάδοι άσχετοι με την αυτοκινητοβιομηχανία, όπως η διαδικτυακή ψυχαγωγία και τα παιχνίδια, αξιοποιούν τεχνικές που συναντάμε πλέον και στα αυτοκίνητα. Για παράδειγμα, λύσεις που χρησιμοποιήθηκαν σε πλατφόρμες όπως το Stoixima βρίσκουν εφαρμογή σε θέματα ασφάλειας και προστασίας δεδομένων, δείχνοντας πώς τεχνολογίες από διαφορετικούς κόσμους συναντιούνται.

 

Βιωσιμότητα και Περιβάλλον

Η βιωσιμότητα μοιάζει πια με προϋπόθεση και όχι με προαιρετικό στόχο. Έρευνες δείχνουν ότι τα ηλεκτρικά μπορούν να περιορίσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα μέχρι και κατά 30–50% σε σύγκριση με τα συμβατικά οχήματα. Βέβαια, τα ερωτήματα για τις πρώτες ύλες στις μπαταρίες και την ανακύκλωσή τους παραμένουν ανοιχτά. Στον αντίποδα, βλέπουμε κινήσεις προς πιο καθαρές διαδικασίες παραγωγής και χρήση ανανεώσιμων πηγών. Όσο για τις υποδομές φόρτισης, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι είναι κρίσιμες. Χωρίς ένα επαρκές δίκτυο, η μετάβαση δεν μπορεί να προχωρήσει στον ρυθμό που πολλοί περιμένουν.

 

Προκλήσεις και Προοπτικές

Παρά τη δυναμική, τα εμπόδια δεν λείπουν. Οι τιμές παραμένουν υψηλές για αρκετούς καταναλωτές. Οι σταθμοί φόρτισης δεν είναι πάντα εκεί που χρειάζονται. Οι αλυσίδες προμήθειας πιέζονται από γεωπολιτικές εντάσεις και αυξήσεις στο κόστος. Παρ’ όλα αυτά, διακρίνεται μια στροφή: πιο «έξυπνα» οχήματα, τάση προς αυτονομία και καινούριες υπηρεσίες κινητικότητας. Το car sharing, για παράδειγμα, ή τα on-demand συστήματα μετακίνησης γίνονται όλο και πιο συνηθισμένα. Μπορεί να μην είναι ακόμα η «κανονικότητα», αλλά φαίνεται να κερδίζουν έδαφος.

 

Συμπέρασμα

Η ηλεκτροκίνηση βρίσκεται σε πορεία που δύσκολα γυρίζει πίσω. Όχι, δεν έχει ολοκληρωθεί· μάλλον βρισκόμαστε ακόμα στην αρχή. Οι βάσεις όμως έχουν μπει. Και το πώς θα εξελιχθεί, εξαρτάται από συνεργασίες ανάμεσα σε κράτη, βιομηχανίες και πολίτες. Αν συνεχιστεί αυτός ο ρυθμός, τα επόμενα χρόνια ίσως φέρουν αλλαγές βαθύτερες από όσες περιμένουμε – ίσως και διαφορετικές.

7 Comments


Recommended Comments

sotiris

Το μεγάλο πλεονέκτημα της ηλεκτροκίνησης είναι στα μεγάλα αστικά κέντρα όπως η Αθήνα ή το Λος Άντζελες (που έχουν και το ίδιο πρόβλημα ρύπανσης, σύμφωνα με αυτά που μαθαίναμε στο σχολείο). Αν καταφέρεις στα μεγάλα αστικά κέντρα να έχεις αυτοκίνητα που καίνε φυσικό αέριο, ηλεκτροκίνητα ή καταφέρεις να συνδυάσεις ελαφρά κινητικότητα με ΜΜΜ, έχεις λύσει το πρόβλημα.

Στην Αθήνα το πρόβλημα θα ήταν πολύ πιο απλό, αν γίνονταν μερικές κομβικές αλλαγές:

1. φυσικό αέριο από τον κακό πούτιν υποχρεωτικά σε ελαφρά φορτηγά μέχρι 7.5 τόνους και σε ταξί.

2. όποιος προτιμά ηλεκτρικό αντί γαι φυσικό αέριο, τον επιδοτείς λίγο παραπάνω από το αέριο (δεν νομίζω να το προτιμήσουν πολλοί).

3. απαγορεύεις τη χρήση πετρελαίου σε <7.5 τόνους (δεν χρειάζεται).

4. κρατάς τα ηλεκτροκίνητα του παρελθόντος και τα μετατρέπεις σε σύγχρονα ΜΜΜ

 

Αντί να αλλάξεις τα τρόλλευ με μπαταριοκίνητα λεοφορεία (η νέα μεγάλη παπάτζα των ημίχαζων της κυβέρνησης), μπορείς να έχεις υβριδικά τρόλλευ με κεραίες / μπαταρίες (που φορτίζουν ταυτόχρονα), τα οποία κατεβάζοντας τις κεραίες μπορούν να κάνουν έξτρα δρομολόγια που δεν έχουν από πάνω δίκτυο. Τρελό? Τετάρτη στη Λωζάννη. Λύνεις και το πρόβλημα της ταυτόχρονης φόρτισης το βράδυ, και το πρόβλημα της αυτονομίας, και πολλά άλλα.

Κρατάς λεοφορεία ντήζελ αν θεωρείς ότι η Ραφήνα, τα Σπάτα και το Πόρτο Ράφτη είναι αστικές περιοχές που πρέπει να καλύπτει ο ΟΑΣΑ (αμφιβάλλω ότι πρέπει να θυσιάζονται ΜΜΜ για να σουλατσάρουν 15 άτομα όταν στο κέντρο της Αθήνας δεν χωράς να μπεις στα λεοφορεία).

 

Επιδοτείς τα ηλεκτρικά ποδήλατα και φτιάχνεις συγκεκριμένες διαδρομές με σωστή και καλή χάραξη. Αντί να βάλεις ζαρτινιέρες στην Πανεπιστημίου, κάνε ποδηλατόδρομο. Ποιος θα το κάνει, τα καθυστερημένα του Μητσοτακέικου που δεν μπορούσαν να μετρήσουν μέχρι το 20 στο Δημοτικό και γίνονται δήμαρχοι? 

 

Οπότε αποδέχεσαι ότι με τα καθυστερημένα είτε θα είσαι αλλού (π.χ. Ελβετία) είτε ελλάδα θα έχεις βενζίνα μέχρι να σβήσει ο ήλιος από την αιθαλομίχλη.

  • Like 1
slalom

4 ώρες πριν, το μέλος sotiris έγραψε:

Το μεγάλο πλεονέκτημα της ηλεκτροκίνησης είναι στα μεγάλα αστικά κέντρα όπως η Αθήνα ή το Λος Άντζελες (που έχουν και το ίδιο πρόβλημα ρύπανσης, σύμφωνα με αυτά που μαθαίναμε στο σχολείο).

Απλα μεταφερεις το προβλημα της ρυπανσης αλλου

 

4 ώρες πριν, το μέλος sotiris έγραψε:

3. απαγορεύεις τη χρήση πετρελαίου σε <7.5 τόνους (δεν χρειάζεται).

Χρειαζεται, ειναι επαγγελματικο

 

Στα πετρελαια χρειαζοντα αυστηρα ορια, και ό,τι βγαζει ντουμανι να πεταχτει

kpetros

Ειναι καταπληκτικο να περιμενεις στο φαναρι σε ηλεκτρικο αντι σε ΚΕΚ 😄

Τα ηλεκτρικα ειναι απλα μεσοβεζικη λυση σε ενα κυκλοφοριακο που ποτε δε θα διορθωθει 

Cyber_Cookie

H ηλεκτροκίνηση θα έχει "μέλλον" όσο θάβουν δις μέσα σε αυτή. Φανταστείτε που θα ήμασταν τώρα αν όλα αυτά τα δις των επιδοτήσεων να τα ρίχνανε στην εξέλιξη των υβριδικών.

 

Θα έχει μεγάλο ενδιαφέρον να δουμε τις πωλήσεις των ηλεκτρικών στις ΗΠΑ το Q4 2025, μιας και από 30 Σεπτ. έχουν σταματήσει οι επιδοτήσεις για την αγορά τους, iirc.

slalom

44 λεπτά πριν, το μέλος kpetros έγραψε:

ΚΕΚ

Αυτη ειναι η καρτα καυσαεριων, εννοεις τις ΜΕΚ?

39 λεπτά πριν, το μέλος Cyber_Cookie έγραψε:

Φανταστείτε που θα ήμασταν τώρα αν όλα αυτά τα δις των επιδοτήσεων να τα ρίχνανε στην εξέλιξη των υβριδικών.

Αναρωτηθηκε κανεις γιατι δεν εχουμε υβριδικα φορτηγα?

sotiris

3 ώρες πριν, το μέλος slalom έγραψε:

Απλα μεταφερεις το προβλημα της ρυπανσης αλλου

 

Χρειαζεται, ειναι επαγγελματικο

 

Στα πετρελαια χρειαζοντα αυστηρα ορια, και ό,τι βγαζει ντουμανι να πεταχτει

 

1. Αυτός είναι ο λόγος της ηλεκτροκίνησης. Να μεταφέρεις τη ρύπανση αλλού. Εκεί που θα πεθάνουν 100 από καρκίνο και όχι 100.000. Λέγεται και κοινωνικό σύνολο.

2. Επαγγελματικό δεν σημαίνει ότι μπορείς να κάνεις τα πάντα. Δεν ξέρω που μένεις και τι παραστάσεις έχεις. Πακιστανικά βαν στο κέντρο της Αθήνας τροφοδοτούν άχρηστα μινιμάρκετ πακιστανικά που υπάρχουν ανά δεύτερο τετράγωνο ρυπαίνοντας και δημιουργώντας ελεεινή κίνηση, αταξία κλπ. Τα πακιστανικά δεν τα γλιτώνεις, τα χουμε και στη Λωζάννη. Τα φορτηγάκια όμως θα μπορούσαν να ναι ΜΕΚ φυσικού αερίου υποχρεωτικά. Ακραίο? Καλύτερο από μπαταρία για μένα, γιατί έχεις αυτονομία. Προσοχή, δεν λέω για φορτηγά στα οποία θα πρέπει να σου στοιχίσουν εξωφρενικά υψηλά για να τα αποκτήσεις, λέω για τα μικρά βανάκια και τα λίγο μεγαλύτερα τα οποία ως επί το πλείστον σουλατσάρουν χωρίς λόγο (ανοργάνωτη εργασία - π.χ. ανακαινίζεις ένα ένα τα διαμερίσματα αντί για να ανακαινίζεις όλη την πολυκατοικία κλπ.).

slalom

2 ώρες πριν, το μέλος sotiris έγραψε:

ανοργάνωτη εργασία

Δεν υπαρχει αυτο

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Δημιουργία...

Important Information

Ο ιστότοπος theLab.gr χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει την καλύτερη εμπειρία σας κατά την περιήγηση. Μπορείτε να προσαρμόσετε τις ρυθμίσεις των cookies σας , διαφορετικά θα υποθέσουμε ότι είστε εντάξει για να συνεχίσετε.