Jump to content
  • astrolabos
    astrolabos

    Η Valve "επιστρέφει στο σαλόνι" με Steam Machine, Steam Frame και νέο Steam Controller

    Η Valve ανακοίνωσε στις 12 Νοεμβρίου 2025 τρία νέα μέλη της οικογένειας Steam Hardware, τα οποία αναμένονται στις αρχές του 2026: το Steam Machine, το Steam Frame VR headset και τον νέο Steam Controller. Όλα βασίζονται στο SteamOS, την ίδια πλατφόρμα που «ωρίμασε» μέσα από το Steam Deck, και στοχεύουν να δώσουν ενιαία εμπειρία gaming, είτε παίζεις στο γραφείο, είτε στον καναπέ, είτε σε εικονική πραγματικότητα. 

    Η δεύτερη προσπάθεια για την καθιέρωση ως κέντρο της διασκέδασης στο σπίτι

    Δέκα χρόνια μετά το αποτυχημένο πείραμα των αρχικών Steam Machines, η Valve αυτή τη φορά κρατά όλο το hardware in-house. Δεν υπάρχουν OEM «κουτάκια» με διαφορετικές προδιαγραφές, αλλά ένα συγκεκριμένο Steam Machine που έχει σχεδιαστεί με σαφή στόχο: να παίζει «όλα τα παιχνίδια στο Steam» σε 4K με 60 fps, αξιοποιώντας το FSR, και να προσφέρει εμπειρία κονσόλας χωρίς να χάνεται η ευελιξία του PC. 

    Η στρατηγική είναι ξεκάθαρη: το Steam Deck έδειξε ότι το SteamOS μπορεί να σταθεί ως πλατφόρμα. Τώρα η Valve προσπαθεί να επεκτείνει αυτό το οικοσύστημα, όχι μόνο σε περισσότερες μορφές συσκευών, αλλά και σε περισσότερες αρχιτεκτονικές, αφού το Steam Frame φέρνει το SteamOS και στα Arm SoCs.

    Steam Machine: μικρό κουτί, «σοβαρό» hardware

    Το Steam Machine είναι ένας συμπαγής υπολογιστής παιχνιδιών για το σαλόνι, με διαστάσεις που θυμίζουν GameCube. Το ύψος του έχει υπολογιστεί έτσι ώστε να χωρά άνετα κάτω από ράφια 15 εκατοστών σε τυπικά έπιπλα τηλεόρασης, με ρύθμιση ακόμη και στο ύψος των ποδιών σε κλάσματα χιλιοστού. 

    Στο εσωτερικό του φιλοξενεί ημι-custom AMD APU βασισμένη σε Zen 4 και RDNA 3: εξαπύρηνο CPU με 12 νήματα έως 4,8 GHz και GPU με 28 compute units στα 2,45 GHz, με TDP 30 W για το CPU και 110 W για το GPU μέρος. Το σύστημα συνοδεύεται από 16 GB DDR5 RAM και 8 GB GDDR6 VRAM, με συνολικό εύρος μνήμης 288 GB/s. Οι αποθηκευτικές επιλογές περιλαμβάνουν SSD 512 GB ή 2 TB, με δυνατότητα επέκτασης μέσω M.2 και κάρτας microSD. Η Valve τοποθετεί την απόδοση πάνω από έξι φορές υψηλότερη από το Steam Deck και στοχεύει σε 4K/60 με χρήση FSR.

    Το Steam Machine τρέχει SteamOS 3 με KDE Plasma για desktop, προσφέροντας πλήρες περιβάλλον Linux PC όταν ο χρήστης το χρειάζεται. Η εμπειρία στο «big picture» κομμάτι είναι ουσιαστικά ίδια με του Steam Deck, με τα ίδια μενού, suspend, cloud saves και όλα τα γνωστά features της πλατφόρμας. Για όσους δεν ξεκολλάνε από Windows, η Valve επιβεβαιώνει ότι υποστηρίζεται εγκατάσταση Windows, σε επίπεδο υποστήριξης αντίστοιχο με του Deck. 

    Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει και η θέση του Steam Machine απέναντι στα κλασικά gaming PCs. Σύμφωνα με τη Steam Hardware Survey που χρησιμοποίησε η Valve ως οδηγό, το Steam Machine στοχεύει να προσφέρει απόδοση ίση ή καλύτερη από το 70% των υφιστάμενων PCs των χρηστών Steam, καθιστώντας το μια ελκυστική αναβάθμιση για όσους έχουν μείνει πίσω.

    Ο νέος Steam Controller: Deck-style inputs με TMR sticks

    Ο καινούργιος Steam Controller (κωδική ονομασία Triton) είναι ουσιαστικά ένα «Steam Deck χωρίς οθόνη». Διαθέτει δύο αναλογικούς μοχλούς με μαγνητικούς αισθητήρες TMR (Tunnel Magnetoresistance), οι οποίοι υπόσχονται αίσθηση και ακρίβεια αντίστοιχη των Hall Effect sticks, αλλά με χαμηλότερη κατανάλωση και ελάχιστο drift. Οι μοχλοί είναι χωρητικοί, με επιφάνεια αφής παρόμοια με αυτή του Steam Deck OLED. 

    Στο μπροστινό μέρος βρίσκουμε δύο τετράγωνα trackpads με haptic feedback, κλασικά κουμπιά A/B/X/Y, D-pad, bumpers και triggers, ενώ στο πίσω μέρος υπάρχουν τέσσερα grip buttons σε πιο εργονομική θέση σε σχέση με του Deck. Ο controller ενσωματώνει 6-axis IMU για gyro στόχευση, με αισθητήρες στις λαβές που επιτρέπουν να ενεργοποιείς ή να απενεργοποιείς το gyro ανάλογα με το πώς κρατάς το χειριστήριο.

    Το χειριστήριο συνδέεται ασύρματα είτε μέσω Bluetooth, είτε μέσω του Steam Controller Puck. Ο Puck λειτουργεί ταυτόχρονα ως χαμηλής καθυστέρησης 2,4 GHz ασύρματος αντάπτορας και ως μαγνητική βάση φόρτισης. Υποστηρίζει έως τέσσερα χειριστήρια με περίπου 8 ms end-to-end latency, ενώ ο ίδιος ο controller διαθέτει ενσωματωμένη μπαταρία Li-ion 8,39 Wh με πάνω από 35 ώρες αυτονομίας και φόρτιση είτε μέσω USB-C είτε μέσω του Puck. 

    Η Valve τονίζει ότι ο νέος Steam Controller δεν είναι «pro» model τύπου Elite, αλλά ένα ευέλικτο χειριστήριο που στοχεύει να καλύψει όλο το φάσμα: από κλασικά gamepad παιχνίδια μέχρι τίτλους που σχεδιάστηκαν για mouse και keyboard, αξιοποιώντας τα trackpads και το gyro.

    Steam Frame: streaming-first VR με Snapdragon 8 Gen 3

    Το Steam Frame είναι το νέο VR headset της Valve. Πρόκειται για αυτόνομη συσκευή με επεξεργαστή Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3, 16 GB LPDDR5X RAM και αποθηκευτικό χώρο 256 GB ή 1 TB UFS, με δυνατότητα επέκτασης μέσω microSD. Το headset χρησιμοποιεί pancake φακούς και δύο LCD οθόνες 2160 × 2160 ανά μάτι, με ρυθμούς ανανέωσης έως 120 ή και 144 Hz, ανάλογα με τον τρόπο λειτουργίας. 

    Η Valve χαρακτηρίζει το Steam Frame «streaming-first» headset: ο βασικός τρόπος χρήσης είναι να streamάρει παιχνίδια από ένα ισχυρό gaming PC μέσω ενός ειδικού Wi-Fi 6E αντάπτορα στα 6 GHz που περιλαμβάνεται στη συσκευασία. Το ίδιο το headset υποστηρίζει Wi-Fi 7 για γενική συνδεσιμότητα, αλλά για απροβλημάτιστο PCVR η εταιρεία προτείνει τον dedicated αντάπτορα, ώστε να διαχωρίζονται πλήρως το traffic του VR streaming από το υπόλοιπο δίκτυο. 

    Φυσικά, το Steam Frame μπορεί να τρέξει και παιχνίδια τοπικά πάνω στο Snapdragon SoC, τόσο VR όσο και «flat» PC games, αξιοποιώντας Proton και FEX για μετάφραση x86 Windows τίτλων σε Arm Linux. Αυτό το «μικτό» μοντέλο το φέρνει ευθέως αντιμέτωπο με συσκευές όπως το Meta Quest 3, αλλά με σαφώς πιο βαθιά ενσωμάτωση στο Steam οικοσύστημα.

    Θερμική αρχιτεκτονική και κατανάλωση του Steam Frame

    Ένα από τα πιο τεχνικά ενδιαφέροντα σημεία του Steam Frame είναι το πώς διαχειρίζεται θερμοκρασίες και κατανάλωση. Το headset ενσωματώνει περίπου 10 εξωτερικά θερμοστοιχεία και περίπου 30 εσωτερικούς αισθητήρες στο ίδιο το chip και την πλακέτα, δημιουργώντας έναν λεπτομερή θερμικό χάρτη της συσκευής. Εξειδικευμένοι αλγόριθμοι προσαρμόζουν την ταχύτητα του ανεμιστήρα ανάλογα με το workload, προσπαθώντας να κρατήσουν το θόρυβο χαμηλά, αλλά έχοντας περιθώριο να «ανέβουν» όταν ο χρήστης ζητά μέγιστη απόδοση.

    Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν σε τεχνικές συνεντεύξεις, η κατανάλωση του Steam Frame όταν streamάρει παιχνίδια από PC κυμαίνεται γύρω στα 7 W, ενώ όταν τρέχει demanding τίτλους τοπικά φτάνει και ξεπερνά τα 20 W. Με μπαταρία περίπου 21 Wh, αυτό αντιστοιχεί χονδρικά σε περίπου μία ώρα ιδιαίτερα απαιτητικού native gameplay και έως τρεις ώρες streaming, πριν χρειαστεί φόρτιση ή power bank.

    Σε επίπεδο tracking, το Steam Frame χρησιμοποιεί inside-out παρακολούθηση με τέσσερις εξωτερικές μονόχρωμες κάμερες και δύο εσωτερικές για eye tracking, σε συνδυασμό με IR φωτισμό για χρήση σε χαμηλό φωτισμό. Το αποτέλεσμα είναι πλήρης ελευθερία κίνησης χωρίς base stations, σε αντίθεση με το παλιό Valve Index. 

    Steam Frame controllers: VR inputs με «Knuckles-style» ανίχνευση

    Τα χειριστήρια που συνοδεύουν το Steam Frame είναι ξεχωριστά από τον γενικής χρήσης Steam Controller, αλλά μοιράζονται αρκετή τεχνολογία. Ενσωματώνουν TMR αναλογικούς μοχλούς, πλήρες capacitive sensing σε κουμπιά, D-pad, rests των αντίχειρων και λαβές, καθώς και δύο στάδια ενεργοποίησης στις σκανδάλες και στις λαβές. Υποστηρίζεται αναγνώριση έως και πέντε δακτύλων ανά χέρι, σε λογική παρόμοια με τα Index Knuckles. Η τροφοδοσία γίνεται από μία μπαταρία AA ανά χειριστήριο, με περίπου 40 ώρες αυτονομίας σε τυπική χρήση.

    Η Valve ποντάρει στο ότι αυτός ο συνδυασμός υψηλής ακρίβειας inputs και χαμηλής κατανάλωσης θα επιτρέψει στο Steam Frame να σταθεί όχι μόνο ως «PCVR client», αλλά και ως αυτόνομη πλατφόρμα VR gaming για πιο απαιτητικούς χρήστες από το τυπικό mobile VR.

    Οικοσύστημα: Deck, Machine, Frame ως συγκοινωνούντα δοχεία

    Κεντρικό στοιχείο του σχεδιασμού είναι ότι όλα τα νέα συστήματα λειτουργούν ως τμήματα του ίδιου οικοσυστήματος. Η Valve υπογραμμίζει ότι microSD κάρτες μπορούν να μετακινηθούν hot-swap μεταξύ Steam Deck, Steam Machine και Steam Frame, δίνοντας άμεση πρόσβαση στη βιβλιοθήκη και στα saves, χωρίς download. Το Steam Machine μπορεί να streamάρει παιχνίδια όχι μόνο προς το Steam Frame, αλλά και προς Deck, κινητά, tablets και laptops, λειτουργώντας σαν «Steam server» για το σπίτι. 

    Παράλληλα, επεκτείνεται και το πρόγραμμα Verified. Τα παιχνίδια που είναι ήδη Steam Deck Verified θα γίνουν αυτόματα Steam Machine Verified, ενώ για το Steam Frame η Valve ετοιμάζει ξεχωριστό «Frame Verified» πρόγραμμα, που θα καλύπτει τόσο VR τίτλους όσο και flat games που τρέχουν standalone στο headset.

    Σε επίπεδο διαθέσιμων αγορών, η εταιρεία αναφέρει ότι αρχικά τα τρία νέα προϊόντα θα κυκλοφορήσουν στις ίδιες περιοχές όπου πωλείται ήδη το Steam Deck, δηλαδή Βόρεια Αμερική, Ηνωμένο Βασίλειο, ΕΕ, Αυστραλία και επιλεγμένες ασιατικές αγορές μέσω Komodo, με τα ακριβή χρονοδιαγράμματα και τις τιμές να ανακοινώνονται μετά την αλλαγή του χρόνου.

    Τι δεν ξέρουμε ακόμη

    Παρόλο που τα τεχνικά χαρακτηριστικά για Steam Machine, Steam Frame και νέο Steam Controller έχουν πλέον γίνει ουσιαστικά δημόσια μέσω επίσημων σελίδων και τεχνικών παρουσιάσεων, παραμένουν τρία μεγάλα ερωτήματα:

    1. Τιμή: Η Valve δεν έχει ανακοινώσει MSRP για κανένα από τα τρία προϊόντα. Αν το Steam Machine τοποθετηθεί πολύ κοντά σε PS5 / Xbox Series X, χρειάζεται να πείσει τον μέσο χρήστη ότι το «ανοιχτό» οικοσύστημα του PC αξίζει το παραπάνω κόστος. Αντίστοιχα, το Steam Frame κινείται σε χώρο όπου ήδη υπάρχει το Meta Quest 3, συχνά με επιθετικές προσφορές. 

    2. Standalone περιεχόμενο σε Arm: Αν και Proton + FEX ανοίγουν τον δρόμο για Arm gaming, μένει να φανεί πόσοι developers θα επενδύσουν σε native builds ή σοβαρό optimisation για το Steam Frame και πόσο smooth θα είναι η εμπειρία με x86 Windows τίτλους μέσω μετάφρασης.

    3. Υποστήριξη μακροπρόθεσμα: Τα πρώτα Steam Machines του 2015 «κάηκαν» γρήγορα, τόσο εμπορικά όσο και ως οικοσύστημα. Αυτή τη φορά, με SteamOS πιο ώριμο και με το Deck ήδη στην αγορά, οι πιθανότητες είναι σαφώς καλύτερες, αλλά η βιωσιμότητα θα κριθεί σε βάθος χρόνου.

    Foresight: μπορεί να πετύχει εκεί που απέτυχε το πρώτο Steam Machine;

    Αν αφήσουμε στην άκρη τον ενθουσιασμό του «νέου hardware», το πραγματικό ερώτημα είναι αν αυτή η τριάδα μπορεί να αλλάξει κάτι ουσιαστικό στο PC gaming ή αν θα καταλήξει απλώς ως ακόμη μια σειρά «ωραίων συσκευών για τους λίγους».

    Τα δεδομένα είναι διαφορετικά από το 2015:

    • Το SteamOS δεν είναι πια πείραμα, έχει περάσει από την πίεση δεκάδων χιλιάδων τίτλων στο Steam Deck.

    • Το Proton έχει κάνει τα Windows games σε Linux «ρεαλιστικό σενάριο» κι όχι hobby project.

    • Με το Steam Frame, η Valve δοκιμάζει συνειδητά σπάσιμο της εξάρτησης από το x86, επενδύοντας σε Arm SoCs και σε μετάφραση. 

    Αν το Steam Machine πετύχει να καλύψει πράγματι το 70% των PCs που εμφανίζονται σήμερα στο Steam Hardware Survey, τότε για ένα μεγάλο κομμάτι χρηστών η λογική «φτιάχνω μόνος μου PC» παύει να είναι αυτονόητη. Δεν είναι βέβαιο ότι θα εγκαταλείψουν το custom build, αλλά τουλάχιστον θα έχουν μια έτοιμη, σχετικά προσιτή και πολύ πιο «console-like» εναλλακτική. 

    Στο VR, το Steam Frame είναι ίσως η πιο φιλόδοξη κίνηση: συνδυάζει streaming-first σχεδιασμό, standalone δυνατότητες και πλήρη πρόσβαση σε Steam library. Το πρόβλημα είναι ότι η αγορά premium VR παραμένει μικρή και απαιτητική. Αν η Valve δεν εξασφαλίσει:

    • σταθερά χαμηλό latency στο streaming

    • ουσιαστικό line-up native ή καλά βελτιστοποιημένων τίτλων

    • και τιμή που να μην πλησιάζει hyper-premium λύσεις,

    υπάρχει κίνδυνος το Steam Frame να απευθυνθεί μόνο στους «σκληροπυρηνικούς» και να μείνει niche απέναντι στο Meta. 

    Το σίγουρο είναι ότι η Valve δεν αντιμετωπίζει πια το hardware σαν παρένθεση. Το Deck, το νέο Steam Machine, το Steam Frame και ο Steam Controller σχηματίζουν ένα συνεκτικό οικοσύστημα γύρω από το SteamOS. Αν αυτό το οικοσύστημα πείσει αρκετούς χρήστες και OEMs, το μεγαλύτερο αποτέλεσμα ίσως να μην είναι καν οι ίδιες οι συσκευές, αλλά το ότι το PC gaming θα πάψει σταδιακά να ταυτίζεται με «Windows σε x86».


    Πηγή
    Φωτογραφία: steamdb
×
×
  • Δημιουργία...

Important Information

Ο ιστότοπος theLab.gr χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει την καλύτερη εμπειρία σας κατά την περιήγηση. Μπορείτε να προσαρμόσετε τις ρυθμίσεις των cookies σας , διαφορετικά θα υποθέσουμε ότι είστε εντάξει για να συνεχίσετε.