- Η NVIDIA κάνει πίσω και επαναφέρει το GPU-accelerated PhysX για επιλεγμένα 32-bit παιχνίδια στις GeForce RTX 50-series, με νέο Game Ready driver 591.44.
- Υποστηρίζονται αρχικά 9 κλασικοί τίτλοι, όπως Borderlands 2, Metro 2033/Last Light, Mirror’s Edge, Batman: Arkham City/Origins, με το Arkham Asylum να ακολουθεί το 2026.
- Για όσους πήραν RTX 50 και έβλεπαν τα παλιά PhysX games να σέρνονται, το νέο driver λύνει επιτέλους το θέμα, έστω με περιορισμένη λίστα.
Όταν κυκλοφόρησαν οι πρώτες GeForce RTX 50-series, ένα από τα πιο εκνευριστικά «ψιλά γράμματα» ήταν ότι δεν υποστήριζαν πλέον 32-bit CUDA εφαρμογές, άρα ούτε και GPU-accelerated PhysX σε παλιότερα παιχνίδια. Τα PhysX εφέ έτρεχαν πλέον από τον επεξεργαστή, με αποτέλεσμα κλασικοί τίτλοι όπως το Borderlands 2 και το Mirror’s Edge να φαίνονται και να τρέχουν χειρότερα σε νέες, ακριβές GPU σε σχέση με παλιότερες κάρτες.
Με το νέο Game Ready driver 591.44, η NVIDIA κάνει επίσημο U-turn. Η εταιρεία επαναφέρει το 32-bit GPU PhysX σε επιλεγμένα κλασικά παιχνίδια, με στοχευμένη υποστήριξη ειδικά για τις RTX 50-series, ώστε η συμπεριφορά τους να ευθυγραμμίζεται με εκείνη των προηγούμενων γενιών GeForce.
Ποια παιχνίδια υποστηρίζονται
Στο πρώτο κύμα, ο driver ενεργοποιεί ξανά πλήρες GPU-accelerated PhysX σε 9 τίτλους:
- Alice: Madness Returns
- Assassin’s Creed IV: Black Flag
- Batman: Arkham City
- Batman: Arkham Origins
- Borderlands 2
- Mafia II
- Metro 2033
- Metro: Last Light
- Mirror’s Edge
Η NVIDIA έχει διευκρινίσει ότι το Batman: Arkham Asylum θα προστεθεί σε επόμενο driver, μέσα στο 2026.
Για τα συγκεκριμένα παιχνίδια, οι κάτοχοι RTX 50-series μπορούν πλέον να ενεργοποιούν τα PhysX εφέ στο μενού, με την κάρτα να αναλαμβάνει ξανά τα particles, cloth, debris και τα υπόλοιπα «οπτικά καλούδια», αντί να τα φορτώνεται η CPU. Αυτό μεταφράζεται σε αισθητά καλύτερο frame pacing και, σε πολλά σενάρια, υψηλότερο framerate, ειδικά σε σκηνές με έντονο destruction.
Γιατί χρειάστηκε όλη αυτή η φασαρία
Η ιστορία ξεκίνησε όταν η NVIDIA έκοψε οριστικά το 32-bit CUDA support στους drivers των RTX 50 νωρίτερα μέσα στο 2025. Τεχνικά έχει νόημα, αφού όλο το οικοσύστημα πηγαίνει σε 64-bit, στην πράξη όμως πολλά παλιότερα PhysX games βασίζονται σε 32-bit βιβλιοθήκες και σταμάτησαν ξαφνικά να αξιοποιούν την GPU.
Το αποτέλεσμα ήταν αυτά τα παιχνίδια να φαίνονται αντικειμενικά χειρότερα σε RTX 50 από ό,τι σε μια RTX 30/40 ή ακόμα και GTX 10, κάτι που δεν πέρασε απαρατήρητο από την κοινότητα. Η κατάσταση ήταν τόσο στραβή, ώστε κάποιοι χρήστες έβαζαν δεύτερη, παλιότερη GeForce μόνο και μόνο για να τρέχουν σωστά τα PhysX εφέ.
Μετά από μαζικό κράξιμο σε forums, Reddit και άρθρα, η NVIDIA αποφάσισε να μην επαναφέρει γενικά όλο το 32-bit stack, αλλά να προσθέσει στοχευμένο PhysX support για «top played classics». Ουσιαστικά, οι νέοι drivers περιλαμβάνουν ειδικό handling για αυτούς τους τίτλους, ώστε να μπορούν να μιλάνε με την GPU παρά τους περιορισμούς στο υπόλοιπο 32-bit οικοσύστημα.
Τι σημαίνει στην πράξη για τον gamer
Αν έχεις RTX 50-series και παίζεις (ή σκοπεύεις να ξαναπαίξεις) κάποιο από τα παραπάνω games, με τον driver 591.44 ενεργοποιείς τα PhysX εφέ σαν να είχες παλιότερη κάρτα, χωρίς τα χοντρά drops στα physics-heavy σημεία. Αν ένα παλιότερο PhysX game δεν είναι στη λίστα, συνεχίζει να τρέχει με PhysX στην CPU, οπότε οι επιδόσεις μπορεί να παραμένουν χάλια ή θα χρειαστεί να κόψεις πλήρως τα εφέ.
Κάποιοι τίτλοι ίσως εξακολουθούν να συμπεριφέρονται περίεργα σε πολύ υψηλά fps, οπότε ένα cap στα 60, 90 ή 120 Hz παραμένει καλή ιδέα για σταθερό gameplay.
Για τους συλλέκτες και τους retro PC gamers, το μήνυμα είναι μικτό. Από τη μία, τα μεγάλα PhysX showcases επανήλθαν. Από την άλλη, δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι όλα τα λιγότερο γνωστά PhysX games θα στηριχθούν ποτέ επίσημα. Εκεί η λύση παραμένει ένα παλιότερο GeForce σε δεύτερο slot ή η αποδοχή ότι κάποια πράγματα ανήκουν στην εποχή τους.
Γιατί "καιγόμαστε" το PhysX το 2025;
Σε έναν κόσμο όπου όλοι μιλάνε για path tracing, DLSS, frame generation και AI upscaling, το να επανέρχεται μια τεχνολογία τύπου PhysX μοιάζει αναχρονισμός. Παρ’ όλα αυτά, η κίνηση της NVIDIA λέει κάτι σημαντικό για τη σχέση της με το οικοσύστημα και τους χρήστες.
Πρώτον, δείχνει ότι το community backlash, όταν είναι τεκμηριωμένο και συνεχές, ακόμα πιάνει τόπο. Δεύτερον, ότι ο κόσμος παίζει ακόμα παλιά games και δεν αγοράζει RTX 50 μόνο για τα τελευταία AAA. Τρίτον, ότι οι αποφάσεις των GPU vendors για legacy features δεν είναι μονόδρομος, ειδικά όταν επηρεάζουν άμεσα το value μιας νέας, ακριβής κάρτας.
Αν η NVIDIA συνεχίσει να προσθέτει σταδιακά τίτλους, μπορεί να δημιουργήσει ένα «curated» hall of fame PhysX games που θα παίζουν σωστά σε σύγχρονο hardware. Αν όχι, αυτός ο πρώτος γύρος με τους 9 κλασικούς τίτλους θα μείνει περισσότερο ως damage control κίνηση, παρά ως πραγματική δέσμευση διατήρησης legacy τεχνολογιών.
Πηγές
- Nvidia reinstates 32-bit PhysX support for RTX 50 series as part of its latest Game Ready driver rollout — Tom’s Hardware
- Nvidia’s new RTX 50-series GPU driver restores PhysX support for popular games — The Verge
- In a surprise change of heart, Nvidia's brought 32-bit PhysX support back to RTX 50-series graphics cards — PC Gamer
- GeForce Game Ready Driver 591.44 — Nvidia Release Notes
- GeForce RTX 50 series — Wikipedia
- PhysX — Wikipedia

Recommended Comments
There are no comments to display.
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now