Jump to content
  • astrolabos
    astrolabos

    TrendForce: η ακρίβεια στη μνήμη πιέζει τις κονσόλες, -4,4 % στις αποστολές το 2026

     

    • Η TrendForce προειδοποιεί ότι το ράλι στις τιμές μνήμης ανεβάζει απότομα το κόστος των κονσολών, με τις παγκόσμιες αποστολές για το 2026 να προβλέπονται πλέον σε πτώση 4,4 % αντί για 3,5 %.
    • Η Switch 2 έρχεται στα 450 δολάρια λόγω διπλάσιας μνήμης, ενώ στο PS5 Pro και στο Xbox Series X το πακέτο DRAM + SSD μπορεί να φτάσει το 36-42 % του κόστους hardware μέχρι το 3ο τρίμηνο 2026, αφήνοντας ελάχιστο περιθώριο για κλασικές μειώσεις τιμών.
    • Αν το «memory super cycle» της μνήμης κρατήσει ως και μετά το 2028, όπως εκτιμά η TrendForce, πάμε σε γενιά κονσολών με λίγες προσφορές, πιο ακριβό entry και μεγαλύτερη πίεση για τους gamers, ειδικά σε αγορές υψηλού ΦΠΑ όπως η Ελλάδα.

     

     

    Η TrendForce επανέρχεται με άλλη μία προειδοποίηση για την «ακρίβεια μνήμης», αυτή τη φορά στο gaming. Στην τελευταία της αναφορά σημειώνει ότι η απότομη άνοδος στις τιμές DRAM και NAND ανεβάζει σημαντικά το κόστος υλικών (BOM) σε καταναλωτικές συσκευές, πιέζοντας τις εταιρείες να αυξήσουν τις λιανικές τιμές και κόβοντας τη ζήτηση. Αφού πρώτα μείωσε τις προβλέψεις για smartphones και notebooks, υποβαθμίζει πλέον και την πρόβλεψη για τις αποστολές game consoles το 2026, από ετήσια πτώση 3,5 % σε 4,4 %.

     

    Η εικόνα χτυπά πρώτα τη Nintendo. Σύμφωνα με την TrendForce, η Switch 2 ξεκινά στα 450 δολάρια, υψηλότερα από την πρώτη Switch, κυρίως επειδή διπλασιάστηκε η μνήμη και ανέβηκαν γενικότερα τα component costs. Η μνήμη εκτιμάται ότι θα αντιστοιχεί στο 21-23 % του συνολικού κόστους hardware της κονσόλας μέσα στο 2026, νούμερο που πριν λίγα χρόνια θα το βλέπαμε μόνο σε high-end PC.

     

    Για Sony και Microsoft τα νούμερα είναι ακόμη πιο άγρια. Η TrendForce αναφέρει ότι μέχρι το 2026 το κόστος μνήμης μπορεί να ξεπεράσει το 35 % του BOM σε PS5 και Xbox, ενώ συμπληρωματική ανάλυση που βασίζεται στα ίδια δεδομένα δείχνει πως σε PS5 Pro και Xbox Series X το πακέτο DRAM + SSD μπορεί να φτάσει αντίστοιχα περίπου στο 36 % και 42 % του κόστους υλικού, με αύξηση BOM 15-17 % από το πρώτο τρίμηνο 2025 μέχρι το τρίτο τρίμηνο 2026. Με άλλα λόγια, τουλάχιστον το ένα τρίτο του κόστους της κονσόλας είναι πλέον «καθαρή μνήμη», κάτι που περιορίζει δραματικά τη δυνατότητα για επιθετικές μειώσεις τιμών.

     

    Ιστορικά, οι πλατφόρμες έβγαζαν τα σοβαρά κέρδη τους από software και συνδρομές, όχι από το ίδιο το κουτί. Το μοντέλο ήταν απλό, βγάζεις την κονσόλα σχετικά σφιχτά σε margin και μετά ρίχνεις σταδιακά την τιμή, κάνεις bundles, Black Friday προσφορές, κλείνεις τη γενιά με γερή βάση χρηστών. Σύμφωνα με την TrendForce, αυτό το playbook διαλύεται. Με τόσο υψηλό μερίδιο της μνήμης στο BOM, οι mid-cycle μειώσεις τιμών γίνονται πολύ πιο δύσκολες και σε ορισμένες αγορές είναι πιθανό να δούμε ακόμη και αυξήσεις για να καλυφθεί το κόστος. Ήδη αναφορές που επικαλείται η εταιρεία κάνουν λόγο ότι η Microsoft εξετάζει νέα αύξηση τιμών στο Xbox, παρότι άλλαξε τις τιμές ήδη τον Σεπτέμβριο.

     

    Η επίπτωση δεν περιορίζεται στο ράφι. Η TrendForce προβλέπει ότι η αδυναμία των κατασκευαστών να ρίξουν τις τιμές, ή η ανάγκη να τις κρατήσουν σταθερές σε υψηλά επίπεδα, θα αποδυναμώσει τις προωθητικές ενέργειες μέσα στο 2026. Με PS5 και Xbox Series να θεωρούνται πλέον ώριμες πλατφόρμες, η απουσία δυνατών προσφορών μπορεί να κόψει σημαντικό κομμάτι της ζήτησης. Η Switch 2, όσο κι αν επωφελείται από το early-cycle hype, παραμένει εκτεθειμένη στην ίδια πίεση, αφού η Nintendo παραδέχεται ότι χρειάζεται οικονομίες κλίμακας για να συγκρατήσει το manufacturing cost.

     

    Η TrendForce θυμίζει ότι και στο πρόσφατο παρελθόν οι διακυμάνσεις σε βασικά components χτύπησαν τις αποστολές. Το 2021 η Sony έκοψε τον στόχο παραγωγής PS5 από 16 σε 15 εκατομμύρια λόγω ελλείψεων σε ημιαγωγούς, ενώ η Nintendo υποχρεώθηκε να κατεβάσει διαδοχικά τον στόχο πωλήσεων Switch από 21 σε 19 και τελικά σε 18 εκατομμύρια, κλείνοντας τη χρήση στις 17,97 εκατομμύρια μονάδες. Αν κάτι αντίστοιχο συμβεί τώρα με τη μνήμη, το ρίσκο είναι να δούμε στασιμότητα στην υιοθέτηση κονσολών αντί για ομαλή καμπύλη ανάπτυξης.

     

    Το πρόβλημα, βέβαια, δεν είναι μόνο κονσολάδικο. Σε προηγούμενη ανάλυσή της, η TrendForce είχε ήδη μειώσει τις προβλέψεις για το 2026 σε smartphones και notebooks, με την παραγωγή smartphones να αναμένεται πλέον μειωμένη κατά 2 % αντί για οριακή αύξηση και τα notebooks να γυρίζουν από προβλεπόμενη άνοδο 1,7 % σε πτώση 2,4 %. Ταυτόχρονα, εκτίμησε ότι οι συμβολαιακές τιμές DRAM στο τέταρτο τρίμηνο 2025 αυξάνονται πάνω από 75 % σε ετήσια βάση, οδηγώντας σε συνολική αύξηση κόστους συστήματος 8-10 % το 2025 και επιπλέον 5-7 % το 2026. Με αυτή τη βάση, είναι αναμενόμενο να πιεστεί και το console segment.

     

    Κι αν κάποιος ελπίζει ότι «θα περάσει η μπόρα», η ίδια η TrendForce δεν είναι αισιόδοξη. Ξεχωριστό ρεπορτάζ της, βασισμένο σε κορεατικές πηγές, αναφέρει ότι Samsung και SK hynix, που ελέγχουν περίπου το 70 % της αγοράς DRAM, επιλέγουν πολύ συντηρητική στρατηγική επέκτασης και προτεραιοποιούν την κερδοφορία αντί τον όγκο. Αυτό τροφοδοτεί την εκτίμηση ότι ο τρέχων «memory super cycle» μπορεί να κρατήσει και μετά το 2028, την ώρα που οι συμβάσεις κλείνονται ήδη με τιμές έως και 40 % υψηλότερες από το προηγούμενο τρίμηνο και η Samsung καλύπτει περίπου το 70 % των παραγγελιών DRAM που δέχεται.

     

    Για τον μέσο gamer στην Ελλάδα και την Ευρώπη, όλα αυτά μεταφράζονται σε κάτι πολύ απλό, λιγότερες πραγματικές ευκαιρίες στην τιμή της κονσόλας. Με ΦΠΑ 24 % και γενικά υψηλή φορολογία, οι αυξήσεις στο BOM περνούν σχεδόν αυτούσιες στο ράφι. Αν οι κατασκευαστές δεν μπορούν να ρίξουν εύκολα την τιμή βάσης, είναι λογικό να δούμε πιο συγκρατημένα bundles, μικρότερες εκπτώσεις σε Black Friday και ίσως μεγαλύτερη εξάρτηση από ακριβότερα μοντέλα με μεγαλύτερο SSD, αντί για φθηνά entry SKUs. Οι αγορές μεταχειρισμένων, αλλά και η επιλογή «μένω σε παλιότερη γενιά», πιθανόν να ενισχυθούν.

     

    Σε επίπεδο στρατηγικής, το επόμενο βήμα των κατασκευαστών μοιάζει αναγκαστικά διπλό. Από τη μία, πιο «αμυντική» τιμολόγηση, με λιγότερες θυσίες στα margins, έστω κι αν αυτό κόβει όγκο. Από την άλλη, ακόμη πιο επιθετική αξιοποίηση των υπηρεσιών, Game Pass, PS Plus και τα αντίστοιχα οικοσυστήματα της Nintendo γίνονται το βασικό εργαλείο αύξησης εσόδων ανά χρήστη, αν ο αριθμός των νέων κονσολών δεν μπορεί να μεγαλώσει όσο γρήγορα θέλουν. Αν οι προβλέψεις της TrendForce για παρατεταμένα υψηλές τιμές μνήμης επαληθευτούν, η γενιά 2025-2030 μπορεί να είναι η πρώτη όπου το κλασικό «αγοράζω κονσόλα φθηνά μετά από λίγα χρόνια» θα είναι η εξαίρεση και όχι ο κανόνας.

    Πηγές


    Φωτογραφία: Stuff
×
×
  • Δημιουργία...

Important Information

Ο ιστότοπος theLab.gr χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει την καλύτερη εμπειρία σας κατά την περιήγηση. Μπορείτε να προσαρμόσετε τις ρυθμίσεις των cookies σας , διαφορετικά θα υποθέσουμε ότι είστε εντάξει για να συνεχίσετε.