Jump to content



Πηρα το πολυμετρο. Και τωρα πως μετραμε???


Recommended Posts

  • 4 years later...

Ξεθάβω το θέμα (που βρήκα στην αναζήτηση) γιατί αγόρασα και εγώ ένα πολύμετρο (δεν παρέλαβα ακόμα από εδώ: https://www.aliexpress.com/item/RICHMETERS-RM113D-NCV-Digital-Multimeter-6000-counts-Auto-Ranging-AC-DC-voltage-meter-Flash-light-Back/32900257549.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.5f004c4duITXey )

 

Το πήρα για να μπορώ να τσεκάρω μπαταρίες που ελέω του γιου μου είναι σκόρπιες σε πολλά σημεία του σπιτιού και για να μπορώ να τσεκάρω κανά τροφοδοτικό ή τη μπαταρία του αυτοκινήτου κτλ. Δεν έχω χρησιμοποιήσει ποτέ, αλλά από youtube δεν το βλέπω και δύσκολο. @Seafalco

 

Εν όψει παραλαβής λοιπόν, αναρωτιέμαι αν έχει σημασία π.χ. για τη μέτρηση μιας μπαταρίας ΑΑ πού βάζουμε το μαύρο καλώδιο και πού το κόκκινο. Το μαύρο από τη μία πλευρά το βάζω στην μαύρη (com) του πολύμετρου και αντίστοιχα το κόκκινο στην κόκκινη υποδοχή (όχι την 10Α, την άλλη). Τους ακροδέχτες πρέπει να τους συνδέω τον μαύρο στον αρνητικό πόλο και το κόκκινο στον θετικό για να πάρω μέτρηση; Αν τους συνδέσω ανάποδα δεν θα πάρω μέτρηση, θα το κάψω, τι;

 

Στην πρίζα του σπιτιού (πιο δύσκολα τα πράγματα) για εναλλασσόμενο, πρέπει πάλι να τους συνδέσω με συγκεκριμένο τρόπο ή όπως και να τους συνδέσω είναι οκ?

Έγινε επεξεργασία από gdp77
Link to comment
Share on other sites

η συνδεσμολογία που αναφέρεις (μαύρο στο com, κόκκινο καλώδιο στο VΩmA...) είναι σωστή η άλλη μπόρνα (10Α) είναι για μέτρηση ρεύματος μεγαλύτερου τον 200mA (συνήθως).

 

όσον αφορά την μέτρηση μπαταριών "κανονικά" το κόκκινο καλώδιο πάει στο + και το μαύρο πάει στο -

εάν συνδεθεί αντίστροφα απλά θα σου εμφανίσει αρνητική τιμή το πολύμετρο (π.χ. αντί για 1.5V θα δείξει -1.5V)

η μέτρηση θα είναι σωστή άλλα η πολικότητα ανάποδη.

 

Για μετρήσεις AC (του δικτύου της ΔΕΗ) δεν υπάρχει πολικότητα οπότε δεν παίζει ρόλο πώς θα βάλεις τους ακροδέκτες,

φυσικά το δίκτυο της ΔΕΗ είναι επικίνδυνο και πριν κάνουμε οτιδήποτε θα πρέπει να είμαστε σίγουροι και να έχουμε πάρει τις κατάλληλες προφυλάξεις.

 

τώρα όσον αφορά της μπαταρίες όταν της μετράμε χωρίς φορτίο (χωρίς να είναι συνδεδεμένες πουθενά) θα μας δείξουν μεγαλύτερη τάση και όχι την "πραγματική"

βέβαια ακόμα και αυτή η τάση μπορεί να μας πει πολλά, άλλα θα πρέπει να γνωρίζουμε τι μετράμε.

  • Like 1
  • Agree 1
Link to comment
Share on other sites

Μια χαρά τα επε ο προλαλήσας! :T:

Μια επιπλέον παρατήρηση μόνο:
Τον ακροδέκτη του ρεύματος των 10Α τον χρησιμοποιούμε μονο για να μετράμε ρεύμα , ενώ τον άλλον για όλες τις άλλες δουλιές (μεταξύ των οποίων και για μικρά ρεύματα).

Ειναι σημαντικό να προσέχουμε να μην πιάσουμε πάνω σε πηγή τάσης με μεγάλη ισχύ (π.χ. δύκτιο ΔΕΗ, μπαταρία αυτοκινήτου ) και να ¨κλείσουμε κύκλωμα" μόνο με το όργανο (δηλαδή το οργανο σε ρεύμα 10Α και και με τον ένα ακροδέκτη του π.χ.  στο + και τον άλλον στο - της μπαταρίας.

Θα καεί η ασφάλεια (πράγμα που είναι και το αναμενόμενο) αλλά είναι πιθανόν -κρίνοντας από την τιμή του οργάνου_ η ζημιά να μην μείνει μόνο εκεί , αλλά να καταστρέψει και άλλα πράγματα, χωρίς κατ' ανάγκη να περιοριστεί στο όργανο ! 

 

Είναι κατανοητό  ότι κάθε όργανο που θα καλύψει μια περιστασιακή ανάγκη, δεν είναι εφικτό να έχει τις απολύτως σωστές προδιαγραφές.

Αλλά από την άλλη μεριά εξίσου κατανοητό πρέπει να είναι και τό γεγονός του ότι, ή όποια έλειψη σε προδιαγραφές πρέπει να καλυφθεί από τη δική μας περίσεια προσοχή !

Μεγεία λοιπόν και καλοδούλευτο !  :)

  • Like 2
  • Agree 1
Link to comment
Share on other sites

@Seafalco

 

2 πραγματάκια να σχολιάσω. 1) Καταρχήν το συγκεκριμένο που αγόρασα το θέλω για πρόχειρες μετρήσεις. Παρ'όλα αυτά έχει δυνατότητες τις οποίες στην Ελλάδα θα τις πλήρωνα αρκετά € παραπάνω (είναι αυτόματο και δεν χρειάζεται να επιλέγεις π.χ. τάσεις για να πάρεις σωστή μέτρηση, έχει ασφάλεια και για φορτία 10Α ενώ τα άλλα είναι unfused, μετράει και θερμοκρασία, έχει εναλλάξιμες μπαταρίες κτλ). Σαφώς δεν είναι επαγγελματικό, άλλωστε δεν ήθελα κάτι τέτοιο.

 

2)

4 hours ago, Seafalco said:

Ειναι σημαντικό να προσέχουμε να μην πιάσουμε πάνω σε πηγή τάσης με μεγάλη ισχύ (π.χ. δύκτιο ΔΕΗ, μπαταρία αυτοκινήτου ) και να ¨κλείσουμε κύκλωμα" μόνο με το όργανο (δηλαδή το οργανο σε ρεύμα 10Α και και με τον ένα ακροδέκτη του π.χ.  στο + και τον άλλον στο - της μπαταρίας.

Θα καεί η ασφάλεια (πράγμα που είναι και το αναμενόμενο) αλλά είναι πιθανόν -κρίνοντας από την τιμή του οργάνου_ η ζημιά να μην μείνει μόνο εκεί , αλλά να καταστρέψει και άλλα πράγματα, χωρίς κατ' ανάγκη να περιοριστεί στο όργανο ! 

Επειδή με μπέρδεψες λίγο. Για κάθε μέτρηση που δεν υπάρχει συσκευή με φορτίο στο κύκλωμα π.χ. να μετρήσω μπαταρία αυτοκινήτου με σβηστή μηχανή και το κλειδί εκτός, να μετρήσω την τάση στην πρίζα της ΔΕΗ χωρίς να υπάρχει κάποια συσκευή στην πρίζα κ.α. θα βάζω το κόκκινο καλώδιο στη θύρα 600μA και όχι στην άλλη που λέει 10Α, σωστά; Η θύρα 10Α είναι για να μετρήσω κυκλώματα (που λογικά δεν θα χρειαστώ ποτέ) που έχουν συσκευή πάνω που λειτουργεί και λογικά θα κλείνω το κύκλωμα με το πολύμετρο. 

Link to comment
Share on other sites

Δεν θα χρειαστει να μετρησεις ρευμα, ουτε το δικτυο της ΔΕΗ. Οταν χρειαστει... θα ξερεις πως να το κανεις.

 Για καθημερινη χρηση, το μαυρο ακροδεκτη στο μαυρο και το κοκινο στο δεξι (600m). Τον διακοπτη στα volt dc και εισαι ετοιμος για το 99% των περιπτωσεων που θα το χρειαστεις :)

Έγινε επεξεργασία από xriantw
  • Agree 1
Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, xriantw said:

Δεν θα χρειαστει να μετρησεις ρευμα, ουτε το δικτυο της ΔΕΗ. Οταν χρειαστει... θα ξερεις πως να το κανεις.

 Για καθημερινη χρηση, το μαυρο ακροδεκτη στο μαυρο και το κοκινο στο δεξι (600m). Τον διακοπτη στα volt dc και εισαι ετοιμος για το 99% των περιπτωσεων που θα το χρειαστεις :)

Η άλλη χρήση που το θέλω είναι για να μπορώ να τσεκάρω τάσεις στο 24πινο του psu. Σε αυτή την περίπτωση το psu πρέπει να είναι on έχοντας βραχυκυκλωσει τα 2 αντίστοιχα πινάκια. Και σε αυτή την περίπτωση, εφόσον δεν θα υπάρχει φορτίο στο psu και πάλι το μαύρο στα 600mA το βάζω, σωστά?

Link to comment
Share on other sites

Για να δοκιμασεις τροφοδοτικο ΠANTA μετρας ταση(volt). Οποτε το μαυρο στο μαυρο και το κοκκινο στο κοκκινο ακροδεκτη (που γραφει 600m). Τον επιλογεα στο dc volt. Το φορτιο δεν εχει σημασια οταν μετραμε σταθεροποιημενη ταση psu.

Έγινε επεξεργασία από xriantw
  • Agree 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, xriantw said:

Για να δοκιμασεις τροφοδοτικο ΠANTA μετρας ταση(volt). Οποτε το μαυρο στο μαυρο και το κοκκινο στο κοκκινο ακροδεκτη (που γραφει 600m). Τον επιλογεα στο dc volt. Το φορτιο δεν εχει σημασια οταν μετραμε σταθεροποιημενη ταση psu.

Εγκυκλοπαιδικά , σε ποια περίπτωση θα χρειαστεί να βάλω το κόκκινο στα 10Α?

Link to comment
Share on other sites

Οταν θα κανεις καποια DIY κατασκευη, οπως φωτισμος δωματιου με led, και θες να μετρησεις καταναλωση ωστε να υπολογισεις παχος καλωδιου και τροφοδοτικο

Έγινε επεξεργασία από xriantw
Link to comment
Share on other sites

για να μετρήσουμε τάση (Volt) χρησιμοποιούμε πάντα τις εξής 2 μπόρνες

image.thumb.png.202aa64fb8afd94b2899eda28067dce2.png

 

όπως ακριβός φαίνονται στην εικόνα

 

αν θέλεις να μετρήσεις της τάσεις του 24pin χωρίς να είναι συνδεδεμένο σε μητρική, τότε θα πρέπει να βραχυκυκλώσεις το καλώδιο power-on (πράσινο) με μία γείωση gnd (μάυρο καλώδιο) ώστε να λειτουργήσει το τροφοδοτικό, άλλα ακόμα και αν οι μετρήσεις φαίνονται ok δεν σημαίνει ότι όταν το τροφοδοτικό είναι συνδεδεμένο στον υπολογιστή θα μπορεί να κρατήσει τις ίδιες τάσεις, καθώς το pc θα τραβάει ρεύμα από το τροφοδοτικό και αν το τροφοδοτικό έχει πρόβλημα και δεν μπορεί να δώσει το κατάλληλο ρεύμα θα ρίχνει τις τάσεις,

αυτό μπορείς να το δεις εύκολα με μία μπαταρία (π.χ. μία 18650) εάν είναι πλήρως φορτισμένη χωρίς φορτίο θα δείξει 4.2V, εάν την συνδέσουμε πάνω σε κάποια συσκευή που τραβάει αρκετό ρεύμα και την μετρήσουμε εκείνη την στιγμή μπορεί να δούμε τάση 3.8V

  • Like 1
  • Agree 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, eleozz said:

για να μετρήσουμε τάση (Volt) χρησιμοποιούμε πάντα τις εξής 2 μπόρνες

image.thumb.png.202aa64fb8afd94b2899eda28067dce2.png

 

όπως ακριβός φαίνονται στην εικόνα

 

αν θέλεις να μετρήσεις της τάσεις του 24pin χωρίς να είναι συνδεδεμένο σε μητρική, τότε θα πρέπει να βραχυκυκλώσεις το καλώδιο power-on (πράσινο) με μία γείωση gnd (μάυρο καλώδιο) ώστε να λειτουργήσει το τροφοδοτικό, άλλα ακόμα και αν οι μετρήσεις φαίνονται ok δεν σημαίνει ότι όταν το τροφοδοτικό είναι συνδεδεμένο στον υπολογιστή θα μπορεί να κρατήσει τις ίδιες τάσεις, καθώς το pc θα τραβάει ρεύμα από το τροφοδοτικό και αν το τροφοδοτικό έχει πρόβλημα και δεν μπορεί να δώσει το κατάλληλο ρεύμα θα ρίχνει τις τάσεις,

αυτό μπορείς να το δεις εύκολα με μία μπαταρία (π.χ. μία 18650) εάν είναι πλήρως φορτισμένη χωρίς φορτίο θα δείξει 4.2V, εάν την συνδέσουμε πάνω σε κάποια συσκευή που τραβάει αρκετό ρεύμα και την μετρήσουμε εκείνη την στιγμή μπορεί να δούμε τάση 3.8V

ΟΚ ας υποθέσουμε ότι θέλω να τσεκάρω ένα παλιό τροφοδοτικό πριν το βάλω σε ένα καινούριο PC. Τσεκάρω με το πολυμετρο με το τροφοδοτικό on εκτός tower, χωρίς φορτιο και βλέπω ότι οι τάσεις 5ν 3.3 και 12 είναι οκ. Πώς μπορώ να τσεκάρω και με φορτίο για να ξερω ότι είναι όντως οκ; 

Link to comment
Share on other sites

υπάρχουν κατάλληλα εργαλεία για αυτήν την δουλειά άλλα είναι πανάκριβα για έναν χομπίστα, φυσικά μπορείς να στήσεις και δικό σου load tester άλλα χρειάζονται κάποιες γνώσεις (κάποτε στο thelab υπήρχε ο φαγάνας /παραπονο mode off).

 

οπότε αυτό που προτείνω εγώ είναι το εξής

αφού μετρήσεις το τροφοδοτικό χωρίς φορτίο και όλες οι τάσεις φαίνονται ok

σύνδεσε το τροφοδοτικό σε ένα δοκιμαστικό rig που ξέρεις ότι λειτουργεί χωρίς προβλήματα

και αφού ανοίξει στο λειτουργικό τρέξε μερικά bench και burn-in μετρώντας παράλληλα τις τάσεις

αν συνεχίζουν να φαίνονται ok κατα 95% + είναι μία χαρά

 

προσωπικά θα άνοιγα και το τροφοδοτικό να τσεκάρω ότι δεν έχει εμφανή σημάδια ζημιάς

(φουσκωμένους πυκνωτές, "καψίματα" πάνω στο pcb, ψυχρές κολλήσεις, etc)

άλλα κι αυτό είναι επικίνδυνο χωρίς γνώσεις, καθώς οι πυκνωτές κρατάνε φορτίο που είναι επικίνδυνο ακόμα και αν το τροφοδοτικό είναι εκτός πρίζας

 

τα παραπάνω δεν είναι και ο πιο επαγγελματικός τρόπος για να ελέγξεις ένα τροφοδοτικό, άλλα είναι ένας εύκολος και αποτελεσματικός τρόπος

 

και αν θες να μπεις σε λίγο βαθύτερα νερά, μπορείς να φτιάξεις κάτι σαν αυτό (instructables)

 

 

 


+ ο φαγάνας

 

Έγινε επεξεργασία από eleozz
  • Like 1
  • Agree 1
Link to comment
Share on other sites

πριν 8 ώρες, το μέλος gdp77 έγραψε:

Επειδή με μπέρδεψες λίγο.

Βασικά το πολύμετρο μπορει να χρησιμοποιηθεί σε δύο συνδεσμολογίες.

1. Παράλληλα με το κύκλωμα που μετράς, όπως όταν μετράμε την τάση σε μια πηγή , σε ένα βύσμα , σε μια μπαταρία.

2. Εν σειρά με το κύκλωμα, όπως όταν μετράμε το ρεύμα που αποροφά κάποιο φορτίο από μια πηγή. (π.χ. ένα LED από μαι μπαταρία ) 

Στην πρώτη περίπτωση το ΄΄οργανο για να μην αλοιώνει τις μετρήσεις, για να μην επιβαρύνει δηλαδή την πηγή με την παρουσία του , αποροφά πολύ μικρό ρεύμα για να πραγματοποιήσιες την μέτρηση  (παρουσιάζει δηλαδή πολύ υψηλή αντίσταση εισόδου ανάμεσα στα δύο probe (ακροδέκτες του)

Στην δεύτερη -που μετράμε ρεύμα- το όργανο όντας σε σειρά με το τροφοδοτούμενο φορτίο , θα πρέπει να μη αλοιώνει την δυνατότητα της πηγής να τροφοδοτήσει το συγκεκριμένο φορτίο, συνεπώς πρέπει να παρουσίαζει εξαιρετικά μικρή αντίσταση εισόδου.

Αν λοιπόν βάλεις το όργανο σε συνδεσμολογία μέτρησης ρεύματος , και κάνεις λάθος και πας να μετρήσεις τάση , τότε θα αναπτυχθεί , ένα πολύ μεγάλο ρεύμα δια μέσω του πολυμέτρου !

Ελπίζω να βοηθάνε αυτά , αλλά και όπως και να έχει , όπως καλά είπαν και τα παιδιά πιο πάνω , όταν έρθει η ώρα θα το έχεις μάθει !  :)

 

Έγινε επεξεργασία από Seafalco
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, eleozz said:

υπάρχουν κατάλληλα εργαλεία για αυτήν την δουλειά άλλα είναι πανάκριβα για έναν χομπίστα, φυσικά μπορείς να στήσεις και δικό σου load tester άλλα χρειάζονται κάποιες γνώσεις (κάποτε στο thelab υπήρχε ο φαγάνας /παραπονο mode off).

 

οπότε αυτό που προτείνω εγώ είναι το εξής

αφού μετρήσεις το τροφοδοτικό χωρίς φορτίο και όλες οι τάσεις φαίνονται ok

σύνδεσε το τροφοδοτικό σε ένα δοκιμαστικό rig που ξέρεις ότι λειτουργεί χωρίς προβλήματα

και αφού ανοίξει στο λειτουργικό τρέξε μερικά bench και burn-in μετρώντας παράλληλα τις τάσεις

αν συνεχίζουν να φαίνονται ok κατα 95% + είναι μία χαρά

 

προσωπικά θα άνοιγα και το τροφοδοτικό να τσεκάρω ότι δεν έχει εμφανή σημάδια ζημιάς

(φουσκωμένους πυκνωτές, "καψίματα" πάνω στο pcb, ψυχρές κολλήσεις, etc)

άλλα κι αυτό είναι επικίνδυνο χωρίς γνώσεις, καθώς οι πυκνωτές κρατάνε φορτίο που είναι επικίνδυνο ακόμα και αν το τροφοδοτικό είναι εκτός πρίζας

 

τα παραπάνω δεν είναι και ο πιο επαγγελματικός τρόπος για να ελέγξεις ένα τροφοδοτικό, άλλα είναι ένας εύκολος και αποτελεσματικός τρόπος

 

και αν θες να μπεις σε λίγο βαθύτερα νερά, μπορείς να φτιάξεις κάτι σαν αυτό (instructables)

 

 

 


+ ο φαγάνας

 

Ευχαριστώ πολύ, θεωρητικές είναι οι ερωτήσεις μου. Νομίζω ότι θα μείνω στο σημείο "επιβεβαιώνω ότι το τροφοδοτικό δίνει σωστές τάσεις χωρίς φορτίο". Από κει και πέρα, θα φανεί στη λειτουργία αν υπάρχει άλλο θέμα.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Δημιουργία...

Important Information

Ο ιστότοπος theLab.gr χρησιμοποιεί cookies για να διασφαλίσει την καλύτερη εμπειρία σας κατά την περιήγηση. Μπορείτε να προσαρμόσετε τις ρυθμίσεις των cookies σας , διαφορετικά θα υποθέσουμε ότι είστε εντάξει για να συνεχίσετε.