Δημοφιλής Δημοσίευση jax7480 Δημοσιεύτηκε Ιανουάριος 28, 2009 Δημοφιλής Δημοσίευση #1 Δημοσιεύτηκε Ιανουάριος 28, 2009 Αγορά ελαττωματικού προϊόντοςΜάθετε τα δικαιώματα που έχετε σε περίπτωση ελαττωματικού προϊόντος και προστατεύστε την τσέπη σας!Έχει συμβεί σε όλους μας να αγοράσουμε ένα προϊόν και σύντομα να εμφανίσει προβλήματα στη λειτουργία του. Όταν, όμως, ζητήσουμε την επισκευή του χωρίς χρέωση, συμβαίνει ένα παράδοξο φαινόμενο: οι πωλητές και οι υπάλληλοι που ήταν τόσο χαμογελαστοί και καθησυχαστικοί κατά την αγορά του προϊόντος, αλλάζουν πλήρως πρόσωπο! Η πιο συνηθισμένη απάντηση τους είναι πως την τάδε λειτουργία ή το τάδε ελάττωμα «δεν το καλύπτει η εγγύηση». Αποτέλεσμα; Μας δίνουν τις εξής επιλογές: Είτε να πληρώσουμε για την επισκευή είτε να... ανεχθούμε την ελαττωματική λειτουργία εφ’ όρου ζωής.Ωστόσο, δεν είναι μόνο αυτές οι επιλογές μας. Ο Αστικός Κώδικας από το 2002 εναρμονίσθηκε με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και μας παρέχει ορισμένα δικαιώματα. Αν και λίγοι άνθρωποι τα γνωρίζουν, στην πραγματικότητα μπορεί να τα ασκήσει ο καθένας από εμάς! Διαβάστε για αυτά, ασκήστε τα και προστατέψτε την τσέπη σας!1. Πότε ένα προϊόν θεωρείται «ελαττωματικό»;«Ελαττωματικό» θεωρείται ένα προϊόν, σύμφωνα με τον Αστικό Κώδικα, όταν δεν έχει τις «συμφωνημένες ιδιότητες». Αυτό με απλά λόγια σημαίνει πως όταν αγοράζουμε ένα αντικείμενο, ο πωλητής μας το περιέγραψε ή μας ανέφερε συγκεκριμένες λειτουργίες του ή το διαφήμισε στην τηλεόραση ή τοποθέτησε καρτελάκι επάνω του με τις ιδιότητες του κλπ. Όλες αυτές οι πληροφορίες θεωρούνται «συμφωνημένες ιδιότητες». Αν έστω και μία από αυτές δε λειτουργεί στην εντέλεια, το προϊόν είναι σύμφωνα με το νόμο «ελαττωματικό».2. Σε ποιον πρέπει να απευθυνθώ αν το προϊόν που αγόρασα είναι ελαττωματικό;Αν αγοράσατε ένα προϊόν και αποδείχθηκε ελαττωματικό, έχετε τα δικαιώματα του Αστικού Κώδικα. Αυτά μπορείτε να τα ασκήσετε μόνοι σας, προφορικά ή γραπτά, χωρίς να χρειάζεται δικηγόρος.Το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνετε είναι να επισκεφθείτε το κατάστημα αγοράς. Σύμφωνα με το νόμο, αυτοί είναι οι υπεύθυνοι να επανορθώσουν το ελάττωμα, γιατί αυτοί έχουν συνάψει τη «σύμβαση πώλησης» μαζί σας.Αν για παράδειγμα αγοράσατε από τον Κωτσόβολο μία τηλεόραση Sony, αυτός που ευθύνεται για να επανορθώσει το ελάττωμα, είναι ο Κωτσόβολος, και όχι η Sony. Άρα, όταν μιλήσετε στους πωλητές στον Κωτσόβολο, αν αυτοί σας παραπέμψουν στη Sony, με την αιτιολογία ότι «ο κατασκευαστής παρέχει την εγγύηση και εμείς δεν φέρουμε καμία ευθύνη» αυτό είναι παράνομο! Ο λόγος είναι πως ο νόμος επιβάλλει σε οποιονδήποτε πουλάει κάτι, να αναλαμβάνει την ευθύνη για αυτό που πουλάει, ακριβώς επειδή κερδίζει μέσω αυτού.3. Αν το προϊόν έχει «εγγύηση» σε ποιον πρέπει να απευθυνθώ;Την εγγύηση συνήθως την παρέχουν οι κατασκευαστές των προϊόντων, πχ. η sony, η delonghi, η apple κλπ. Υπάρχει η παρανόηση πως αν ο κατασκευαστής μας παρέχει εγγύηση, είμαστε υποχρεωμένοι να απευθυνθούμε σε αυτόν, και όχι στο κατάστημα αγοράς. Αυτό είναι λάθος! Στην πραγματικότητα, η εγγύηση του κατασκευαστή λειτουργεί συμπληρωματικά, δηλαδή αποκτάτε ένα είδος «διπλής προστασίας»: έχετε το «δικαίωμα επιλογής» μεταξύ περισσότερων επιχειρήσεων που είναι και οι δύο υποχρεωμένες να επισκευάσουν το προϊόν.Ας πάρουμε το παράδειγμα με την ελαττωματική τηλεόραση Sony που αγοράσατε από τον Κωτσόβολο. Έστω ότι ένα μήνα μετά την αγορά, η τηλεόραση δε λειτουργεί. Επιστρέφετε στον Κωτσόβολο και απαιτείτε να διορθώσουν την τηλεόραση, χωρίς να σας χρεώσουν τίποτα.Αν σας παραπέμψουν στη Sony, εξηγείστε ευγενικά πως ο νόμος υποχρεώνει τον πωλητή, δηλαδή τον Κωτσόβολο, να διορθώσει το ελάττωμα. Το αν η Sony παρέχει μία έξτρα εγγύηση είναι θέμα άσχετο και απλά καθιστά εσάς πιο εξασφαλισμένους. Δεν αναιρεί τη νομική υποχρέωση του Κωτσόβολου να διορθώσει το ελάττωμα! Άρα, αν θέλει o Κωτσόβολος να κάνει χρήση της εγγύησης της Sony, μπορεί με δικά του έξοδα να στείλει την τηλεόραση στην αντιπροσωπεία της Sony. Εσείς, πάντως, δεν οφείλετε να πληρώσετε τίποτα απολύτως!4. Τι δικαιώματα έχω αν αγόρασα ελαττωματικό προϊόν;Ο Αστικός Κώδικας (άρθρο 540) προβλέπει πως ο αγοραστής έχει το δικαίωμα:Α. Να απαιτήσει, χωρίς επιβάρυνσή του, τη διόρθωση ή αντικατάσταση του πράγματος με άλλοΒ. Να μειώσει το τίμημαΓ. Να υπαναχωρήσει από τη σύμβασηΜε απλά λόγια, συνεχίζοντας το παράδειγμα με την τηλεόραση, πηγαίνετε στον Κωτσόβολο και απαιτείτε να διορθώσουν την τηλεόραση. Αν η διόρθωση δε λύνει το πρόβλημα, μπορείτε να απαιτήσετε να σας την αντικαταστήσουν, δηλαδή να σας δώσουν άλλη τηλεόραση ίδιας μάρκας και μοντέλου.Αν ισχυρισθούν πως δεν υπάρχει καμία άλλη ίδια τηλεόραση στο κατάστημα, τότε θα ασκήσετε το «δικαίωμα μείωσης του τιμήματος». Αυτό σημαίνει πως έχετε τη δυνατότητα να απαιτήσετε να σας επιστρέψουν ένα τμήμα από τα χρήματα που καταβάλατε, ώστε η νέα αξία να ανταποκρίνεται στην ελαττωματική τηλεόραση.Αν, όμως, δεν επιθυμείτε να κρατήσετε την ελαττωματική τηλεόραση τότε μπορείτε να ασκήσετε το λεγόμενο «δικαίωμα υπαναχώρησης» από τη σύμβαση. Αυτό σημαίνει πως μπορείτε να πείτε «δηλώνω πως υπαναχωρώ από τη σύμβαση» και να επιστρέψετε την τηλεόραση απαιτώντας να σας επιστρέψουν τα χρήματα.5. Μέσα σε πόσο χρόνο πρέπει να ασκήσω αυτά τα δικαιώματα;Στο σημείο αυτό υπάρχουν ίσως οι μεγαλύτερες παρανοήσεις. Ο νόμος δίνει προθεσμία 2 χρόνια για να ασκήσετε όλα τα παραπάνω δικαιώματα. Αυτό σημαίνει πως από το νόμο έχετε εγγύηση απέναντι στο κατάστημα αγοράς για δύο χρόνια!Πολλά καταστήματα εκμεταλλεύονται την άγνοια των πολιτών και θέτουν διάφορες προθεσμίες που τους...συμφέρουν και οι οποίες είναι τελείως παράνομες. Πχ.«εγγύηση μόνο για ένα χρόνο», «επιστροφή του προϊόντος μέσα σε 14 μέρες για να σας το αντικαταστήσουμε» κλπ. Αν το κατάστημα ισχυρισθεί κάτι τέτοιο, με ψυχραιμία εξηγείστε πως ο νόμος σας παρέχει τα δικαιώματα για δύο χρόνια και απειλείστε να τους καταγγείλετε.Τέλος, σας παραθέτω τα παρακάτω τηλέφωνα για πιθανές καταγγελίες:Ινστιτούτο Προστασίας Καταναλωτή 210 3632443Γενική Γραμματεία Καταναλωτή (Υπουργείο Ανάπτυξης) 1520Ένωση Καταναλωτών-Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ) 210 3304444, 2310 257776Συνημμενα θα βρειτε, υποδειγμα καταγγελιας (αρχειο word 30K)Πηγή: tvxs.grwt_3915_090124.doc 11
Tsakonas Ιανουάριος 28, 2009 #2 Ιανουάριος 28, 2009 «Ελαττωματικό» θεωρείται ένα προϊόν, σύμφωνα με τον Αστικό Κώδικα, όταν δεν έχει τις «συμφωνημένες ιδιότητες». Αυτό με απλά λόγια σημαίνει πως όταν αγοράζουμε ένα αντικείμενο, ο πωλητής μας το περιέγραψε ή μας ανέφερε συγκεκριμένες λειτουργίες του ή το διαφήμισε στην τηλεόραση ή τοποθέτησε καρτελάκι επάνω του με τις ιδιότητες του κλπ. Όλες αυτές οι πληροφορίες θεωρούνται «συμφωνημένες ιδιότητες». Αν έστω και μία από αυτές δε λειτουργεί στην εντέλεια, το προϊόν είναι σύμφωνα με το νόμο «ελαττωματικό».αυτο ειναι λαθος.Υπαρχουν τα δικαιωματα του αγοραστη απο ελλειψη συμφωνημενων ιδιοτητων,και η εγγυηση ειναι εξτρα δικαιωμα.Δηλαδη ειναι 2 διαφορετικα πραγματα.Αν αγορασω κατι και δεν εχει συμφωνημενη ιδιοτητα,δεν επικαλουμαι την εγγυση,αλλα το εν λογω αρθρο.Η εγγυηση ειναι οτι θα λειτουργει καλα κλπ.Πηγη:Αποστολος Γεωργιαδης,Ενοχικο δικαιο +δικαιο προστασιας του καταναλωτη. 1
GriGaS Ιούλιος 24, 2009 #3 Ιούλιος 24, 2009 θα μπορούσες tsakona να ξεκαθαρίσεις τι εννοεί ο νόμος συμφωνημένη ιδιότητα? η τηλεόραση που δεν παίζει, σε ποια κατηγορία ανήκει?
Teodor_ch Ιούλιος 25, 2009 #4 Ιούλιος 25, 2009 Δηλαδή 1) Εάν δεν μπορούν να μου φτιάξουν την τηλεόραση μου και δεν έχουν ίδιο μοντέλο να μου την αντικαταστήσουν μπορώ να ζητήσω τα λεφτά μου πίσω? Και πόσα λεφτά θα μου δώσουν?2) Ποιός αποφασίζει εάν ένα μοντέλο άλλης εταιρίας είναι καλύτερο απο το μοντέλο που είχα και χάλασε ώστε να το δεχτώ σαν αντικατάσταση?
Tsakonas Ιούλιος 25, 2009 #5 Ιούλιος 25, 2009 θα μπορούσες tsakona να ξεκαθαρίσεις τι εννοεί ο νόμος συμφωνημένη ιδιότητα? η τηλεόραση που δεν παίζει, σε ποια κατηγορία ανήκει?ελαττωματικο.Ελλειψη συμφωνημενης ιδιοτητας θα ηταν αν πχ σουχαν υποσχεθει 1920χ1080 και παιζει μονο 1366χ768 και κατα τα αλλα λειτουργουσε κανονικα...Δηλαδή 1) Εάν δεν μπορούν να μου φτιάξουν την τηλεόραση μου και δεν έχουν ίδιο μοντέλο να μου την αντικαταστήσουν μπορώ να ζητήσω τα λεφτά μου πίσω? Και πόσα λεφτά θα μου δώσουν?"the then current price"Ποιός αποφασίζει εάν ένα μοντέλο άλλης εταιρίας είναι καλύτερο απο το μοντέλο που είχα και χάλασε ώστε να το δεχτώ σαν αντικατάσταση?itteh bitteh kitteh commiteeh προχειρη απαντηση :καλη πιστη,συναλλακτικα ηθη..χονδροειδως,οι συνηθειες της αγορας
dunkel_Stern Ιούλιος 28, 2009 #6 Ιούλιος 28, 2009 δηλαδή οτιδήποτε άμα αγοράσεις παράδειγμα από εδώ δεν είναι όπως λένε "Εγγύηση μεταχειρισμένου: 6 μήνες"????η τα μεταχειρισμένα είναι αλλου παπα ευαγγέλιο????
geogeoland Ιούλιος 28, 2009 #7 Ιούλιος 28, 2009 Δύο πράγματα... α) Σε περίπτωση που ασκείς το δικαίωμα της μείωσης του τιμήματος, ποιός καθορίζει πόσο θα μειωθεί το τίμημα? και β) προς Tsakonas "the then current price" Με αυτό εννοείς την τρέχουσα τιμή? Ή την τιμή που γράφει στην απόδειξη, το τίμημα που κατέβαλες? Γιατί εγώ γνωρίζω το δεύτερο για σωστό, που νομίζω είναι και το πιο λογικό, μιας και αν έχει πέσει η τιμή στο μεσοδιάστημα το κατάστημα κερδίζει διπλά, αν δε έχει πάψει να κυκλοφορεί το προϊόν και ακούσεις "Εμείς όμως το κοστολογούμε τόσο τώρα", το κατάστημα κερδίζει.... τριπλά. Και τέλος, στην περίπτωση επιστροφής χρημάτων... το κατάστημα οφείλει να σου δώσει τα χρήματα πίσω (πας δηλαδή στο ταμείο και σου δίνουν τα ζεστά μετρητά στο χέρι) ή σου δίνει πιστωτικό? Έχει δικαίωμα να αρνηθεί να δώσει μετρητά κι εσύ έχεις δικαίωμα να τα διεκδικήσεις (να μη δεχτείς πιστωτικό δηλαδή)?
Tsakonas Ιούλιος 30, 2009 #8 Ιούλιος 30, 2009 η τα μεταχειρισμένα είναι αλλου παπα ευαγγέλιο???? ναι.Οταν αγοραζεις κατι καινουριο,την εγγυηση την εχει ο κατασκευαστης.Αλλα για να μην χρειαζεται να τρεχεις στην Ταιβαν αμα χαλασει το μπλιμπλικι σου λεει ο νομος -χονδροειδως μεταφερω- οτι απεναντι σου ο κατασκευαστης εκπροσωπειται απο τον πωλητη.Το μεταχειρισμενο ειναι κατι που το πλερωνεις πολυ φτηνοτερα επειδη ειναι και πολυ φθαρμενο. Με αυτό εννοείς την τρέχουσα τιμήτην τρεχουσα -μειωμενη τιμη.Αν θελεις ,τσεκαρε τα ποστς μου στο θρεντ "η 8800GT τα τιναξε" για να δεις την πληρη τεκμηριωση.
sstav Ιούλιος 31, 2009 #9 Ιούλιος 31, 2009 Ερώτησις : αν αγοράσω μεταχειρισμένο από κάποιον με εγγύηση καταστήματος στο όνομά του....και χαλάσει...και γίνει RMA...και εγκριθεί πιστωτικό...υπάρχει πρόβλημα στο να χρεωθεί το πιστωτικό στην δική μου καρτέλα πελάτη;;
junior-21- Ιούλιος 31, 2009 #10 Ιούλιος 31, 2009 όχι αλλά πρέπει να το δηλώσεις στο όνομα σου όταν πας το προϊόν για έλεγχο..
MasterCommander Δεκέμβριος 6, 2010 #11 Δεκέμβριος 6, 2010 [ξεθάψημο mode on]Όταν μια συσκευή(κάποιο ψυγείο/πλυντήριο πχ.) που αγοράζουμε σφραγισμένο από το κατάστημα,το ανοίγουμε και διαπιστώνουμε ότι είναι χτυπημένο σε κάποιο σημείο του εξωτερικά,θεωρείται ελαττωματικό?Μας καλύπτει ο νόμος στην περίπτωση που η μεταφορά από το κατάστημα έχει γίνει με δικό μας όχημα?
greekfragma Δεκέμβριος 6, 2010 #12 Δεκέμβριος 6, 2010 όταν το παρέλαβες η συσκευασία ήταν χτυπημένη στο σημείο που αντιστοιχεί?αν ναι κακώς το παρέλαβες....πιθανότατα θα ρίξουν το φταίξιμο στη μεταφορά σου.Αν εξωτερικά η συσκευασία είναι άθικτη επέστρεψέ το πίσω και ο νόμος σε καλύπτει κανονικά.
MasterCommander Δεκέμβριος 6, 2010 #13 Δεκέμβριος 6, 2010 Δεν φαινόταν από τη συσκευασία ότι είχε "κακομεταχειρηστεί",οπότε το ανοίξαμε.Έχει δυο λακουβίτσες στην πρόσωψη του το οποίο θα ξεφλουδίσει σταδιακά.Μπορεί να μην ακούγεται σοβαρό,όταν όμως πληρώνεις μια συσκευή ακριβά,και θα συνεχίσεις να την ξεχρεώνεις τους επόμενους μήνες,δεν μπορείς να το αφήσεις έτσι.Σε μια πρώτη επικοινωνία που είχαμε με το κατάστημα μας παρέπεμψαν στην αντιπροσωποία αν θέλουμε αντικατάσταση,αλλιώς οι ίδιοι το μόνο που μπορούν να κάνουν είναι να μας κόψουν πιστωτικό με αξία περίπου στο 5% της τιμής.Στη συσκευασία του δύσκολο να το ξαναβάλουμε διοτι το νάιλον που συγκρατεί όλα τα κομμάτια του προστατευτικού αφρολέξ έχει σκιστεί πλέον.
sstav Δεκέμβριος 7, 2010 #14 Δεκέμβριος 7, 2010 ... οι ίδιοι το μόνο που μπορούν να κάνουν είναι να μας κόψουν πιστωτικό με αξία περίπου στο 5% της τιμής.??? 1
MasterCommander Δεκέμβριος 7, 2010 #15 Δεκέμβριος 7, 2010 Όπως είπα το κατάστημα μας πρότεινε δωροκάρτα αξίας 30 ευρώ,εννώ η συσκευή κόστιζε 600 ευρώ.Απλά ήθελα να μάθω αν μπορούμε να απαιτήσουμε αντικατάσταση από το κατάστημα και να μην τρέχουμε στην αντιπροσωπεία.Η απορία σας ποια είναι ακριβώς?
jpavly Δεκέμβριος 7, 2010 #16 Δεκέμβριος 7, 2010 Αν ήταν αυτοκίνητο θα το γύρναγες πίσω; Κάνε φασαρία κι ένα τηλεφωνάκι στο ΙΝΚΑ δεν βλάπτει. Εγώ προσωπικά όταν αγοράζω κάτι, δεν παίζω κορώνα-γράμματα αν θα είναι χτυπημένο ή όχι, καινούριο το πλήρωσα καινούριο το θέλω. 5
cacofonix Φεβρουάριος 3, 2012 #17 Φεβρουάριος 3, 2012 Θυμάμαι παλιότερα, πάνε πολλά χρόνια, που είχε καεί μια μητρική. Πάω στο Πλαίσιο και μου λένε δεν έχουμε την ίδια, θα σας δώσουμε πιστωτικό πχ 10€. Τρελάθηκα...Μίλησα με ΙΝΚΑ...και μου είπαν ότι υποχρεούνται να μου δώσουν είτε καλύτερο μοντέλο είτε τα χρήματα που έδωσα όταν την αγόρασα.Είχα και την ίδια συζήτηση με ένα φίλο που του χάλασε το Samsung D980 και πήρε πίσω τα χρήματα που έδωσε με την αγορά του. Και το D980 δεν είναι και πολύ παλιό τηλέφωνο...
auditt Φεβρουάριος 9, 2012 #18 Φεβρουάριος 9, 2012 Θυμάμαι παλιότερα, πάνε πολλά χρόνια, που είχε καεί μια μητρική. Πάω στο Πλαίσιο και μου λένε δεν έχουμε την ίδια, θα σας δώσουμε πιστωτικό πχ 10€. Τρελάθηκα...Μίλησα με ΙΝΚΑ...και μου είπαν ότι υποχρεούνται να μου δώσουν είτε καλύτερο μοντέλο είτε τα χρήματα που έδωσα όταν την αγόρασα.Είχα και την ίδια συζήτηση με ένα φίλο που του χάλασε το Samsung D980 και πήρε πίσω τα χρήματα που έδωσε με την αγορά του. Και το D980 δεν είναι και πολύ παλιό τηλέφωνο...Εγω νομιζω σου πιστονουν γενικα την τελευταια τιμη που ηταν στην αγορα σε περιπτωση πιστοτικουαλλιος εαν δεν κανεις χρηση πιστοτοτικου πρεπει να γινει αντικατασταση με το ιδιο η ισοδυναμο η καλυτερο προιον
razorcool1 Ιούνιος 25, 2019 #19 Ιούνιος 25, 2019 ηλεκτρονικη συσκευη προβληματικη και μου απαντουν απο το καταστημα οτι δεν εχουν το ιδιο μοντελο και οτι θα μου δωσουν το αμεσως επομενο και θα πληρωσω εγω την διαφορα με το ετσι θελω μπορουν να το κανουν αυτο? εγω δεν επιθυμω να παρω χρηματα πισω επιθυμω αντικατσταση συσκευης ειτε ιδιου μοντελου ειτε αλλου με τις ιδες ομως προδιαγραφες λειτουργειας τι μπορω να κανω?
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now